Besök av landshövding

Landshövdingens besök i Båstad idag gick bra, tycker jag. Upplägget var att vi började i vår nya gymnasieskola och ägnade förmiddagen åt kommunens verksamheter. Lite om vad som är på gång utvecklingsmässigt, avrapportering om utbildning, anhörigverksamhet och familjecentraler. Sedan åkte vi till Hotel Skansen där vd visade runt och berättade om bygget och planer på kallbadhus. Efter lunch besök på Lindab och sedan till tunnelutställningen. Medbjudna var representanter från näringslivet, politiker från kommunstyrelsens arbetsutskott samt tjänstemän. Förutom informationsutbyte var dagen en möjlighet till möte mellan människor som inte träffas så ofta.

Det är fantastiskt vad vi har att visa på vår halvö. Vi framförde att landshövdingen gärna fick komma tillbaka och att det då inte skulle vara något som helst problem att sätta ihop ett lika intressant program. Det säger en del om en kommun av Båstads storlek!

Efteråt hade vi besök i en planfråga. Och jag ska erkänna att jag för första gången (!) på nästan ett år (jag tillträdde 1/2 2006) har lovat något vid ett möte! Nu gäller det bara att jag håller det...





 

Måndagsmöten

Flera intressanta möten denna måndag. Ett avstämningsmöte om den fördjupade översiktsplanen för Norrviken-Boarp-Kattvik som är på väg att färdigställas för utställning. Sedan med representanter från statskontoret som håller på att utvärdera Hallandsåskommissionens arbete. Innan eftermiddagens möte med Torekovs byaråds representanter hann jag med att förbereda min presentation inför morgondagens heldagsbesök av vår nytillträdde landshövding.

Jag har funderat på en sak. I och med den stora fokus som klimatförändringarna - förtjänat, av vad jag kan bedöma - för närvarande åtnjuter är jag lite förvånad över att inte kärnkraften diskuteras mer. Är medveten om att det finns andra långsiktiga problem med kärnkraften men det förklarar ändå inte varför det är relativt tyst (regeringsuppgörelsen medför visserligen att regeringen inte driver frågan men det finns ju många andra aktörer som driver opinionsbildning). Erkänner att jag tycker dagens rubriker är skrämmande: om hur säkerheten har brustit/brister i Forsmark. Det finns inga ursäkter för detta! Men kanske vore det även konstruktivt för de anställda på dessa ställen att själva grundfrågan är mer synlig i debatten?

Nu tänker jag ägna någon timme med en patience framför tv:n - en mycket ovanlig måndagkväll hemma!
  


Veckan som gick + boktips

En nyhet överskuggar alla andra den gångna veckan: Eljos nedläggning som vi fick reda på i måndags. Det är verkligen väldigt, väldigt tråkigt! Speciellt för de enskilda anställda men även för hela kommunen. Nu gäller det att alla goda krafter hjälper till att hitta nya arbeten - men även att stötta dem som drabbats på ett personligt plan. Vad gäller jobb hjälper konjunkturen men framför allt det faktum att Eljo gick riktigt bra, d v s personalen är kompetent och duktig.

Det hände även annat: onsdagens heldagsmöte med kommunstyrelsens arbetsutskott och kvällsmöte i kommunfullmäktige... Ingen hit i planeringen (men jag tror det bara blir så en gång till i år, tack och lov!). Torsdagen uppvaktades landshövdingen på sin 60-års dag "på vägen" till BRÅ-möte i Klippan. Fredag förmiddag NOSAM-möte och därpå ägarträff med de kommuner som äger NSR. På sena eftermiddagen var det verkligt skönt att åka hem och helgen inleddes med After Work i Hovs Hallar. Det var ett tag sedan jag var där men det var lite som i början - vi hängde ett tag i baren innan vi satte oss och åt.

I övrigt måste jag tipsa om en fantastiskt bra bok. Läste den under nyårshelgen men eftersom jag inte skrivit sedan dess (hm...) så kommer tipset här: The Kite Runner av Khaled Hosseini. Man märker redan efter några sidor att det är en väldigt bra bok och det håller sig rakt igenom. En ovanlig historia plus att man får lära sig en del om Afghanistans nutidshistoria ur en pojkes perspektiv. Och det är ju inte fel!

hits