Nyhetsjämförelser och annat

Intressant med olika nyhetsvinklar. Förutom svenska nyheter har jag då och då rätt bra koll på de tyska motsvarigheterna. Ibland gör jag en direkt jämförelse, så skedde ikväll (19:00-nyheterna i ZDF jämfört med motsvarande i TV4 kombinerat med text-tv på SVT). Svenska nyheter kom senare med nyheterna om takraset i Polen. Saknas helt i Sverige: snökaos i Schweiz, Frankrike, Italien och Spanien liksom nyheter från World Economic Forum i Davos. Istället uppföljning av bussolyckan igår och is-genomgång på Mälaren.

Sedan sist har annars Båstads kommunfullmäktige - tyvärr - beslutat att inte gå vidare med detaljplan för golfbanor i Öllöv och Påarp. Så är det, inte mycket mer att säga om det för tillfället.

Kvällen efter hade vi en riktigt trevlig "tjejträff". Lite fascinerande när vi insåg: här sitter oppositionsrådet, ordförande i BUN, SOC, M&B, Revisionen liksom vice ordförande KF och tillträdande ordförande i KS...

Förresten (i kommentaren till mitt förra inlägg): där fick jag för att jag svarade direkt på en fråga (nästa gång ska jag nog inte utveckla mitt svar). Jag förstod den inte bättre, om jag ska vara helt ärlig. Får väl skämmas för det.  

Utvecklings-tankar

Går direkt in på Olas fråga (se nedan i kursiv text) som inte är så svår att besvara.

Du går på en stig (med mycket gamla anor) genom ett landskap som är vackert, öppet och kanske med betande djur. Det är inte själva stigen som är grejen, utan totalupplevelsen. Så någon tid senare går du på samma stig. Den i sig är ej förändrad, men när du tittar till vänster eller till höger ser du människor i modern enhetlig klädsel med vagnar och klubbor. Då och då kommer det en elektrisk bil.
Får du samma totalupplevelse?

Nej, jag får inte samma totalupplevelse.

Är då detta ett argument för att säga nej till utveckling? Om ja:
* rör det enbart projekt ute på landet eller gäller det även i stadsmiljö? Infrastrukturprojekt?
* om man tänker historiskt: vilket årtal skulle utvecklingen ha frysts? 2005? 1800? 1975? 0?

Åker man bil genom Litauen såg man i alla fall för 10 år sen (när jag bodde där) bönder som använder häst istället för traktor och enstaka kor i kedja i stället för inhägnader med många kor. Deras utveckling har inte stått stilla, se t ex kolchoser och andra sovjetiska projekt, men det är ändå känslan av att ligga 50 år efter västvärlden. Det kan kanske ha både positiva och negativa sidor. Men det är inget snack om vart de strävar - åt vårt håll. 

Sen är det självklart inte positivt med vilken utveckling som helst. Själv är jag exempelvis glad över att vi inte har ett kärnkraftverk vid Dagshög. Har själv funderat över vad som händer uppe i Dearp (mycket vacker natur) när den siste bonden lägger av. Och även om en golfbana inte är den största drömmen så finns det  flera alternativ som jag tycker är mycket värre. Jag tror man måste inse att det inte kan fortsätta att vara på samma sätt som nu i all framtid - förutsättningarna har helt enkelt förändrats.

Jag kan glädja Ola med att man även uppskattar naturen innan man fyllt 40.


Kärnhus och turism-möte

Mycket har hänt sen sist! Ett mycket intressant lunchbesök på Kärnhuset i Båstad (Fountain House). Är imponerad av stämningen där och arbetet som pågår med rehabiliteringen av personer med psykiska problem (kan vara utbrändhet eller annan psykisk ohälsa - d v s något som kan hända oss alla). Läs mer på http://www.sverigesfontanhus.se/. Planerar ett snart återbesök (med Rotary faktiskt redan på måndag).

Idag var kommunfullmäktige- och kommunstyrelseledamöter inbjudna till Hotel Skansen av Lars Henningsson. Lite omdebatterat eftersom det är så snart innan det kommunfullmäktige som avgör frågorna om golfbanorna i Öllöv och Påarp 25/1. Men det var ett bra möte med ett stort antal företagare som framförde sina tankar inför framtida satsningar. Speciellt intressant: 1. det är ingen fråga om "antingen-eller" utan "både-och", 2. en intressant historisk tillbakablick av Bjäre (lantbruk-fiske-skeppsbyggeri-seglats-turism), 3. det krävs mod att våga fatta beslut, 4. synergieffekterna mellan industriföretag och företag inom turism, jordbruk och andra branscher, och 5. efterfrågan efter (partiövergripande och med näringslivet) samarbete FÖR Båstads framtida utveckling.

Mycket att ta tag i!

Har också börjat förstå att frågan om golfbanor i andra partier har varit/är ett större problem än jag någonsin anat. Flera personer har bytt parti/lämnat sitt parti p g a ställningstagande i golffrågan. Hos oss i moderaterna inget problem: vi är generellt positiva till satsningarna.

En annan sak som slog mig: företagarna hävdar att politiker inte har förståelse för dem. Men: detsamma gäller faktiskt åt andra hållet! Att budgetprocessen i kommunen varar i 9 månader är faktiskt inte konstigt. (Det gör den även i företag - det handlar inte bara om budget utan även om affärsplanearbetet. Därutöver har kommunerna större krav på delaktighet och är starkare reglerat.) 

En annan skillnad mellan näringsliv och politiskt arbete inom kommunen: kommuner ska inte gå med vinst (i motsats till företag). Ett optimalt år håller man budget (som bör innehålla ett visst positivt resultat). Punkt slut. Är avvikelsen för stor har man antingen inte gjort sina åtaganden. Eller också har oförutsedda händelser hänt. Ingetdera är positivt!

100-års kalaset hos mormor gör en ödmjuk. Bara tanken på allt lilla mormor varit med om - helt ofattbart. Samtidigt är livet gåtfullt. Fick i kväll reda på att en granne avlidit plötsligt - endast 40 år gammal. Man frågar sig: varför?

Är grymt sugen på GT - men har ingen tonic hemma.

Förresten: Ola - jag spelar inte golf (tack för kommentaren!). Är visserligen passiv medlem i Bjäre GK men inte mer (fattar inte hur folk hinner...). Däremot har jag ingenting emot golfbanor (naturen kommer att finnas kvar på 98% av Bjäres yta även med två banor till). Jag tror också man kanske inte ska ställa golfbanor i relation till naturen - utan till alternativa användningar. (Det är förresten härligt att höra att man är relativt ung! Speciellt eftersom jag lider av lite åldersnojor i samband med min snara 40-års dag.)

Dagens kommunstyrelse

Dagens möte gick ovanligt fort: och då var det ändå flera tunga punkter på dagordningen. (Å andra sidan ska de vidare till kommunfullmäktige, så då sker debatten där i stället för i kommunstyrelsen.) Golfbanorna var uppe. Tyvärr gick inte bägge igenom. Men det finns fortfarande hopp i KF.

En intressant lösning beslutades för Ungdomens Hus i Förslöv. Samtliga partier enades om att bygga nytt i kommunens regi. Mer information tas fram om detta (tidplan, finansiering) men målsättningen är att det ska vara färdigt till årsskiftet 2006/2007.

Den nye kommunchefen presenterade sig och vi fick lite allmän information från Miljö- och Byggnadsnämnden och personalavdelningen.

En av bygdens riktiga kändisar har gått ur tiden. Birgit Nilsson. Begravningen skedde idag i den närmsta kretsen. Jag är glad att jag har hört hennes memoarer (talbok, där hon läser själv. Mycket intressant!). Birgit Nilssons bortgång kommer säkert att uppmärksammas på flera sätt, även i kommunen.

Historiens påverkan

Såg i förmiddags en dokumentär om 1910- och 1920-talen. På ett sätt är det evigheter sedan men samtidigt har det som hände då påtaglig påverkan på dagens samhälle. Och tänk om inte vissa saker hade skett som de skedde...

Vad jag menar? Exempel:
1. Om inte tyskarna hade stöttat Lenin praktiskt och finansiellt 1917 hade kanske Sovjetunionen - kalla kriget - muren i Berlin - aldrig funnits?
2. om inte fransmännen hade fått ett sådant genomslag i Versailles-freden 1919 (övriga segrarmakter ville inte vara lika tuffa) så hade kanske inte Hitler fått med sig det tyska folket på 1930-talet?
3. Om Hitler hade fått sitta de fem åren i fängelse han blev dömd till 1922-23, istället för att släppas efter 9 månader, så hade kanske världshistorien sett annorlunda ut?

Om skeendet varit annorlunda 1910 - 1920 och det aldrig hade varit något andra världskrig:
4. Hade FN funnits?
5. Om inte Hitler hade genomfört förintelsen av judarna under andra världskriget: hade Israel funnits? Om inte - hur hade Mellanöstern-konflikten sett ut då?

Visst är det mycket "om" och "kanske" men det får en ändå att tänka efter. Vad enstaka händelser har för påverkan. Och vara tacksam för att freden efter andra världskriget var mindre ute att förnedra tyskarna och mer att bygga upp ett fredligt Europa...

Det kanske även är viktigt för framtiden hur vi agerar idag i vår vardag? Kanske borde vi tänka mer på vilka konsekvenser våra handlande får? 


Insändare, språk och lite annat

Tack för Era kommentarer, Vladimir och Olle! Vad gäller ryskan behöver jag inte bara tur med själva språket - jag har problem att ens komma med i en fortsättningskurs... (Det verkar inte vara många som går vidare efter nybörjarkursen. Jag gick en hösten 2004 och har sedan dess anmält mig till fortsättningskursen varje termin - men vi blir tyvärr aldrig de fem som behövs.... Jag ger dock inte upp! Så småningom får jag nog gå en kurs i Ryssland istället)!

Jag delar inte Din synpunkt om insändaren, Olle. Trots att jag har den största respekt för Karl-Axel Sand är inlägget ännu ett exempel på att debatten om golfbanorna inte förs med sakliga argument. Vad jag menar? Jo, insinuationen om kopplingen mellan Ramböll, Peab och planprogrammen. Att Ramböll blev det bolag som fick uppdraget att utforma planprogrammet har ingenting med eventuella uppdrag åt Peab att göra - det är resultatet av en offentlig upphandling (ja, det var kommunen som handlade upp konsulten, inte exploatörerna). Och jag kan lova att det i förfrågningsunderlaget inte ställdes några krav på att konsulten skulle ha uppdrag åt Peab (befängd tanke!). Därmed faller hela resonemanget i insändaren.

Tror det vore bra om någon från kommunen svarar på insändaren så att fakta kommer fram. (Det var ett politiskt beslut att låta kommunen handla upp konsulten, därför tycker jag det är korrekt att antingen en politisk instans alternativt stadsarkitektkontoret klarlägger fakta.)

Vad gäller fotbolls-VM har syndaren vaknat sent... Jag hade inte fattat att man kunde anmäla sitt intresse för biljetter - men det har jag nu gjort (både vaknat och anmält intresse)! Försöker även få släkt och vänner att göra det samma - för tänk om man lyckas få en biljett till en av Sveriges matcher! Vad himla kul det skulle vara!!!!!

hits