Härlig lördag!

Vår i luften! Helt underbart idag, det var ett sant nöje att gå stora rundan med hunden. Och det var ett tag sedan... Hoppas det fortsätter så och vintern inte kommer tillbaka förrän i januari 2008 (tycker jag).

Missade tyvärr första delen av dokumentären om Feministiskt Initiativ, FI. Idag råkade jag zappa mig in på reprisen av del två och det är jag glad över. Det är ofattbart hur de blev behandlade. Många människor måste ha uppfattat dem som ett hot - varför!? Det finns ingen annan förklaring. Själv tycker jag det var bra att de lyckades få upp jämställdhet på dagordningen under ett helt år - tack för det! Och jag beundrar dem som orkade/orkar engagera sig trots alla hot och raljerande kommentarer. Heja tjejer! (Däremot blev jag konfunderad över Jane Fondas kommentar till den kvinnliga journalisten: ska en kvinnlig journalist inte kunna ställa kritiska frågor? Inte bra.)

Jag är nog en av få svenskar som inte pallar cirkusen med melodifestivalen. Brukar sikta in mig på sammanfattningen och omröstningen av den svenska finalen, det räcker gott och väl.

Positiva nyhetsinlägg

Kul läsning i Dagens Samhälle: andelen kvinnor som är kommunstyrelseordförande i Sverige har nått all-time high! Visserligen långt kvar till jämställdhet - vi är fortfarande bara 77 av 290, eller 27% - men det är ändå 30% fler än efter förra valet. Av någon anledning är topposterna inom kommunpolitiken en sista manlig bastion...

Sitter just vid Rapport och det är fler positiva inlägg (ur moderat perspektiv): dels att ungefär hälften av barnfamiljerna, även de med låga inkomster, skulle vilja anlita hushållsnära tjänster. Och sedan att den politiska byråkratin minskat i Rosenbad sedan den borgerliga regeringen tagit över. Bra med bekräftelse på att vi dels driver rätt frågor och dels att vi genomför det vi säger!

Igår upplevde kommunstyrelsens vice ordförande, barn- och utbildningsnämndens ordförande (nämner inga namn eftersom jag förstått att det kan vara problem med PUL...) och jag hela skolgången på tre timmar. Vi besöker kommunens olika verksamheter och turen hade kommit till Strandängsskolan (fritids-låg-/mellanstadie-högstadie) och Båstads gymnasieskola. Helt fantastiskt vilka engagerade lärare/rektorer och vilken härlig stämning. Man tänker tillbaka på sin egen skolgång (inte SÅ länge sedan... I mitt fall dock bara 1:an till halva 6:an i Sverige, övrig skolgång gick jag i Tyskland) och då var det verkligen annorlunda. Positivt med utveckling, även i detta fall!

hits