Tillbaka

Så är man tillbaka igen och har snabbt vant sig vid en vanlig "hemma-semester-lunk-i-ösregn"... Det blir en joggingrunda på morgonen, sedan frukost med färska hallon och utförlig tidningsläsning. Eftersom vädret är som det är blir det sedan antingen lite läsning (håller på med en mycket spännande biografi om Stalin), en sudoku eller en sittning vid datorn. Det följer en middagspromenad med hunden, lite socialt umgänge med familj/släkt och sedan är, på något mystisk sätt, dagen nästan slut. Det är otroligt vad tiden går fort!

 

Har lite måleriprojekt på gång som jag håller på att peppa mig inför. Utvärtesmålning av stallet får vänta tills bättre väder men jag har även två inomhusprojekt, varav jag skulle kunna sätta igång med det ena (det är egentligen det minst akuta, tänker måla över en tapet i vardagsrummet, vilket ev. får till följd att foder och tak också måste målas om - så det är ett projekt som riskerar att växa i omfattning...).

 

Har nu på förmiddagen, efter vissa bekymmer, lyckats lägga in lite bilder från Menorca vid de passande inläggen.


Från Menorca (3)!

Cala MitjadaIgår hyrde jag en bil och körde runt lite på ön - kul! Hann med mer än planerat. Utöver den förra huvudstaden (Ciutadella, där jag bl a shoppade ett par typiska menorkinska skor) och den nuvarande huvudstaden (Mahón) var jag uppe på den högsta toppen (Mont El Toro), badade vid en strand på norra kusten (Cala Cavallería, helt olik stränderna på sydkusten. Grövre, mörkare sand, inte lika härligt vatten och utan pinjedoft...), åt lunch i Es Fornells och besökte ett häftigt disco som befinner sig i några grottor (Cova des Xoroi). Man börjar bli gammal när man går på disco enbart som turistattraktion... Köpte med mig en cd därifrån med härlig softarmusik.

 

Tankade bilen lite för fullt, så på hemvägen blev det kortare visiter vid stränderna Cala En Porter och Platjes de Son Bou som bonus.

 

För övrigt hade jag med mig tre böcker. Den första är utläst (Fallet G), sedan visade det sig att jag redan hade läst nästa deckare (suck!) och den tredje boken (en biografi om Stalin) är perfekt för hotellet men för klumpig för stranden. Så där stod jag! Då upptäckte jag Douglas Coupland! Han har skrivit Generation X (som jag - ännu! - inte läst) men även en bok som heter Hey Nostradamus. Den var så bra så jag sträckläste den i förrgår och har redan köpt min nästa Coupland...

 

Snart är semestern slut men jag njuter verkligen! Underbart väder och fantastiska stränder (idag Cala Mitjada, ca 20 min promenad från hotellet).  


Från Menorca (2)!

Cala MacarelletaFör tillfället är min rubrik helt missvisande, för något "vardagsliv" kan man inte tala om dessa dagar... Har tillbringat dagen på en helt fantastisk strand som nåddes efter ca 40 min promenad och lite klättrande (Cala Macaralleta). Har solat och badat i härligt, turkost vatten. Trodde inte att det fanns sådana ställen i Europa (lägger in en bild när jag är hemma igen)! Det är helt underbart!

 

Det enda störande momentet är att man är rädd att bränna sig dessa första dagar. Så efter tre välinsmorda timmar begav jag mig tillbaka till hotellet. Har nu ätit en god lunch och handlat lite vatten, vykort och olivolja. Och lite godis, ska erkännas.

 

Nu ska jag strax lägga mig i skuggan vid poolen och läsa lite (håller på med Håkan Nessers "Fallet G"). Planerar att i kväll testa en av öns mer kända specialiteter: gin (Menorca var brittiskt under nästan ett sekel så det är väl därifrån det härstammar. Om jag har förstått det rätt är det gin, ost och skor som Menorca är bra på). Verkligen storslagna planer, eller hur!?


Från Menorca (1)!

Visst är Ni överraskade!? Sedan ett par timmar befinner jag mig på den baleariska ön Menorca. Vid resan från flygplatsen slogs jag av hur lantligt ön är - den är inte stor (knappa 5 mil lång) och här kan inte finnas så många människor... Men härlig! Har hunnit checka in, ta en liten promenad och äta en av öns specialiteter (god ost: tog ett par glas "rosado" till.... mmmmh). Nu är det snart läggdags och jag ser fram emot en dag på stranden imorgon! (Hade väntat mig extra säkerhetspådrag efter Londondådet, så jag var där i extra god tid, men Kastrup var som vanligt. Apropå Kastrup så börjar jag förstå varför svenskar delvis har dåligt rykte i Danmark. Det finns verkligen dom som lever upp till de värsta fördomarna...)

 

Sitter stadigt fast i trenden sudoku. Under dagen (=resan) har jag hunnit med 5-6 stycken. Ett (supersvårt!) har jag kvar, har en känsla av att det blir min följeslagare under hela veckan...

 

I övrigt var Damklubbens träff igår - som vanligt! - mycket trevlig! God mat, härliga tjejer och bra affärer! Vi ligger f n på 8% plus! Det blev inte en så sen kväll, tyvärr, för jag skulle upp tidigt och göra huset klart för utlåning. Oj, vad nyttigt det är - man får gjort det där som man annars skjuter på (lite stopp i handfatets avlopp, rengöra duschkabinen, plocka undan saker m m) och jag hoppas kunna njuta av det även när jag kommer hem! Men först och främst är det "vacaciones" som gäller!

 

¡Buenas noches y hasta luego!


Snart semester!

Oj, vad det ska bli skönt! Strax är det dags! Samtidigt följer man mediebevakningen av London och inser vilken tur man har. Kanske inte över att vara just här (andra ställen är också bra och jag hade verkligen inte haft något emot att vara i New York, London eller Madrid) men över känslan av lyx med näst intill total trygghet i en solig svensk småstadskommun och fyra veckors semester framför sig... Vissa dagar kan man tänka att det är tråkigt men just nu är det paradiset.

 

Vissa mail ska iväg innan semestern så att man med gott samvete kan njuta (med ett sting av dåligt samvete p g a ovan nämnda terrordåd). Inom Skåne-moderaterna har vi dragit igång ett medlemsvärvarprojekt som ska löpa i år och 2006. Det känns bra just nu, inte bara opinionsmässigt utan även inom partiet. Vi är försiktigt optimistiska inför valet. Efter semestrarna är det dags för provval för riksdag och landsting, så förberedelserna är verkligen i full gång. Och i kommunerna arbetar vi med det handlingsprogram som kommer att ligga till grunden för valprogrammet.

 

Ikväll är det middag med aktieklubben Damklubben. Vi drog igång år 2000 när alla aktier stog i topp. De föll sedan drastiskt och det var inte förrän ca en månad sedan när vi äntligen har nått +/- 0... Men nu hoppas vi att det går åt rätt håll och träffas för sommarmiddag i Ängelholm.

 

Igår slarvade lite men det var för att jag - äntligen - rensade ogräs i rabatten!


Båstad under tennisveckan

När man bor ute på Bjärehalvön är det knappt att man förstår hela cirkusen som är på gång under tennisveckan. När man läser kvällstidningarnas skandalreportage om kändisar och olika fester skulle det lika väl kunna handla om Cannes, Marbella eller andra exotiska platser. Men idag åkte vi ner ett gäng kollegor och åt lunch mitt i "smeten" - och det var helt fantastiskt! Underbart väder, enormt mycket folk och väldigt god stämning. Hela atmosfären är härlig runt tennisbanorna! Många följer tennisen men det finns också mycket annat att uppleva. Det kan helt enkelt inte bli bättre och det är bara att hålla tummarna att vädret håller sig!

 

Som Båstadpolitiker blev jag glad och se en hel del kommunpolitiker och -anställda som gjorde reklam för kommunen. De är klädda i pikettröja och keps med Båstademblem. Det finns ett tält uppställt, där olika boenden presenteras som byggs för närvarande (både hyresrätter och kommunala tomter - men det finns även en hel del privata alternativ). Vi blir mycket gärna fler invånare och kommunen har mycket att erbjuda, även under andra de andra årstiderna!

 

På vägen tillbaka till kontoret åkte vi förbi en äppelodling med egen gårdsbutik (som jag aldrig hört talas om förut) och jag köpte några burkar svensk honung. Butiken sålde även meloner och tomater - enligt hörsägen fantastiskt goda - men jag nöjde mig med honungen. Härligt med dessa initiativ! Det finns en del olika, så man köper jordgubbar på ett ställe, färskpotatis på ett annat, morrötter på ett tredje etc.


Diverse trender

Är nu inne på den tredje dagen som bloggare och det är riktigt trevligt. Går under dagen och funderar på formuleringar och känner mig allmänt trendig... Vad kan vara intressant/underhållande för en eventuell läsare att läsa om?

 

Vill ändå börja med att "bikta mig" - det blev ingen ogräsplockning igår. Tyvärr (det försvinner aldrig om man inte tar bort det)! Istället har jag fastnat för en annan trend: sudoku. Har läst om det och i fredags fick jag tips av en kollega. Nu är jag helt och hållet fast - det är jättekul! Minst en om dagen! Som tur är har jag hittat några bra länkar där jag kan hämta hem nya utmaningar.

 

Jobbar de sista dagarna innan semestern. Det är både slappt och intensivt samtidigt - man har mycket som ska bli färdigt innan man lämnar och på samma gång är det en mysig atmosfär att sitta ute i solen och diskutera semesterresmål under fikapauserna.

 

Politiskt sett inskränkte jag mig idag till att läsa/svara på mail och att följa det som händer i Almedalen. Idag är det moderaternas tur och det kom en del intressanta utspel (tycker jag). Vi gräsrötter är oftast inte förhandsinformerade, så vi måste hänga med i svängarna för att kunna prata med våra lokala väljare om det är något speciellt som dyker upp. (Kan tänka mig att de 300.000 utlovade jobben kan bli en sådan sak som vi behöver känna till argumentationen bakom.) Det ska bli spännande att se vad som skrivs imorgon om Fredrik Reinfelts framförande och sen är det bara att avvakta sossarnas kontring... 


Att skolka eller inte skolka...

Anette med hund... det är frågan (fritt efter Shakespeare)! Har gått och funderat hela dagen på om jag ska gå till kvällens samrådsmöte. Väl hemma efter jobbet låg ett tjockt kuvert med det gedigna material som tagits fram rörande de frågor som samrådsmötet går igenom ikväll: planprogram för golfbana i Påarp respektive Öllöv liksom detaljplan för Ö Karup. Och samtidigt visade det sig att mötet började redan kl 18:00 - inte kl 19:00 som är standardtid inom den politiska sfären... Så jag slapp bestämma mig eftersom det redan var för sent.

 

Ända sedan förra mandatperioden har det varit mycket diskussioner om de två golfbanorna. Under hösten kommer beslut att fattas. Åtminstone i första instans, det finns en viss sannolikhet att besluten blir överklagade.

 

Hunden och jag har genomfört vår lilla joggingrunda nu efter jobbet. Vi försöker springa ca 4,5 km tre gånger i veckan och det har lyckats nästan hela det senaste året (med undantag för två månaders vinterpaus när det var snöigt och isigt på vägarna).

 

Och nu är veckan kvällsledig för första gången på länge! Skönt - speciellt med det härliga vädret! Ska nu duscha, äta lite kvällsmacka och sedan bege mig ut igen. Syrénbersån behöver lite vatten och ogräset på gången har jag nästan fått bort de senaste veckorna (jag tar lite i taget...).


Kort presentation av en ny bloggare

Välkommen! Det kanske är udda att köra igång en blogg om en fritidspolitikers vardag mitt i sommaren men det händer en hel del fastän det inte är möten. Samtidigt får jag chansen att öva mig på detta nya medium innan det drar igång med full fart till hösten...

 

Under sommaren är det verkligen skönt att varva ner och slappa i solen. Samtidigt är det ett gyllene tillfälle att läsa allt det som blivit liggande, följa det som händer i omvärlden och att fundera ut intressanta insändare eller debattartiklar.

 

Vem är då denna fritidspolitiker? Jo, en snart 40-årig moderat som bland mycket annat sitter i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i Båstad och är ordförande för m-kvinnorna i Skåne. Samtidigt arbetar jag heltid som projektledare, har hund och hus (renoveringsobjekt). Med andra ord saknas det inte alternativa aktiviteter till politiken, kan man säga.

 

Nu ska jag publicera detta och se hur det ser ut. Kommer snarast att komplettera med foto. 

 

Ha en skön söndag!


hits