Studieresa

Det har blivit lite uppmärksamhet kring studieresan till Seattle och San Fransisco som styrelsen i Sveriges Kommuner och Landsting gör - inget fel i det, det är ingenting "hemligt". Principen motsvarar riksdagens utskottsresa, d v s genomförs en gång per mandatperiod. Planeringstid har varit ca ett år för resan.

Studieresan i september genomfördes med programberedningen för välfärdsfinansiering. Den hade också ca ett års framförhållning och vid den tidpunkten var det inte beslutat att styrelsen över huvudtaget skulle resa. De flesta av oss som sitter i programberedningen (=en temporär beredning) sitter även med i styrelsen (det var lite tanken när programberedningen tillsattes - att vi skulle nyttja torsdag eftermiddag som vi i styrelsen ändå var där - mellan gruppmöte och styrelsemötet på fredag förmiddag).

När frågan om studieresa för styrelsen kom upp funderade jag kort på om jag skulle avstå, just därför att jag var iväg i september. Samtidigt är en studieresa en möjlighet att lära sig något: och temat miljö och infrastruktur i Californien är mycket intressant (även ur Båstad-perspektiv i och med våra planer för ekologiskt byggande i Hemmeslöv). Och inte minst är det en bra möjlighet att även lära känna övriga ledamöter i styrelsen - landstings- och kommunpolitiker från alla partier och hela landet, något man också har nytta av som politiker i en mindre kommun. Dessa två faktorer bidrog till att jag beslutade att åka med.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits