Veckobrev 2008-39

Hej!

De veckor vi har kommunfullmäktige är alltid speciella veckor - inte minst denna gång. Dels eftersom det var första mötet efter sommaren men även för att översiktsplan och interpellationssvar till centern stog på dagordningen.


Måndag 22/9

Dagordningar både till kommunstyrelsen och till det extra ksau-mötet 1/10 (p g a att flera förvaltningar missat att förra ksau tidigarelagts och nu behöver ärenden komma upp i KS). Möte med presidiet i samhällsbyggnadsnämnden om ett bygglovsärende. Möte med vice ordförande, planchef och teknisk chef inför kommande utredning om Svenstad-anläggningen. Eftermiddagen tog jag igen lite mail och telefonsamtal efter förra veckan samt började så smått med förberedelser inför KF. På kvällen möte med flera av de tio familjer som översvämmats i Förslöv: verkligen illa. De kommer tidigast åt sina bostäder till jul och har hyrt in sig i diverse sommarstugor. Tror ändå de kände att det gick bra: Vi är överens att något måste göras innan de flyttar tillbaka. Ansvarsfrågan (för den är inte enkel: det är antagligen inte kommunens ansvar enligt jurister på SKL) får lösas sen.

Tisdag 23/9

Ordförandegrupp med genomgång av samtliga nämnder. På eftermiddagen avstämning med KS-presidium, kommunchef och förvaltningschefer i kommunledningen. Bl a hanteringen av skatebana/ev. livsmedelsbutik samt inför demokratiberedningens konstituerande möte. Övrig tid förberedelser inför KF.
 
Onsdag 24/9

Hela dagen förberedelser inför KF (jag skriver manus på de punkter jag går upp i). Denna gången var det ovanligt mycket: utöver översiktsplanen hade vi halvårsbokslutet och räddningstjänstutredningen som jag kände jag behövde förbereda. Interpellationssvaret låg ju med i handlingarna och skrevs för några veckor sen. Kvällen gick ju som många av Er vet - antingen p g a att Ni själva deltog eller satt vid radion/datorn och lyssnade. Det tog lite tid men på det stora hela kan vi vara nöjda med att ÖP:n äntligen är antagen och att alla valen är genomförda. Det kändes också bra att komma igen mot centern - de läste ju upp interpellationen utan att jag fick svara i juni. 


Torsdag 25/9

Flyg till Sthlm för SKL: information (budgetproppen med kommunperspektiv av kommun-/finansmarknadsministern). På eftermiddagen hade vi för ovanlighetens skull inget beredningsmöte så jag läste handlingarna till styrelsemötet.
 

Fredag 26/9

Gruppmöte styrelsen SKL, först moderater sedan allianspartier. Efter styrelsemötet tillbaka till Skåne. "Guidad tur" på Jöns Möllers väg. Förberedelser inför lördagens möte med nyinflyttade.


Lördag 27/9

På morgonen mötet med ca 45 nyinflyttade kommuninvånare. Vi upplevde det som att medelåldern var lite lägre och stämningen var generellt positiv. Lite nytt grepp denna gång: istället för att flera förvaltningschefer var där och drog korta dragningar gjorde kommunchefen och jag varsin genomgång och lämnade utrymme för frågor. Huvdudattraktionen är bussresan som denna gång leddes av kulturchef och ordföranden i Föreningen Gamla Båstad. Själv åkte jag och inhandlade högklackade skor på Second hand - för att på eftermiddagen kunna delta i transornas utmaning: Båstad High Heel Race! Det gick som det kunde väntas - jag äger inte och har aldrig ägt skor med klackar högre än 8 cm - så jag tog mig tyvärr inte till final. Men jag har lovat att ta revansch nästa år och ska se om jag kan öva innan... Det var en härlig folkfest! Kul att Båstadborna är så öppna och toleranta, tycker jag! Resten av lördagen ägnades åt städning: årets ångestprojekt är avklarat (såpningen av mitt golv i kök-matdel-vardagsrum)!
 

Söndag 28/9

Läsning av KS-handlingar och diverse mail. I övrigt tvätt och strykning!


Vi ses snart på informationsmöte NSR respektive gruppmöte!

Hälsningar

Anette


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits