Interpellationssvar till c 2008-09-24

Denna interpellation kom in till kommunen i juni 2008 och fick stor uppmärksamhet i tidningen. Tyvärr har inte mitt svar lyckats åstadkomma samma uppmärksamhet... Därför lägger jag här ut mitt svar, som även framfördes i kommunfullmäktiges septembermöte.

Kommunfullmäktige i Båstad


Båstads kommuns nuvarande situation


Svar på interpellation från Anders Gunnarsson och Kurt Nilsson (c)


En interpellation får enligt kommunallagen ställas av ledamöterna i kommunfullmäktige, samt ska avse ämnen som hör till fullmäktiges kompetensområde, ha ett bestämt innehåll och vara försedda med motivering. Det är tveksamt om denna interpellation uppfyller denna definition - men samtidigt ser jag en möjlighet i att bemöta de påståenden som görs.


Påstående: "Centerpartiet har medverkat i Båstads kommunledning sedan kommunen bildades och under denna tiden har kommunen utvecklats med ökande befolkningsutveckling, ökande näringslivsutveckling samt god ekonomi och hushållning."


Svar: Befolkningen ökade stadigt i kommunen mellan 1968 - 1992, dels beroende på den allmänna konjunkturen men även p g a att nya arbetsplatser skapades i växande industrier inom kommunen. Runt 1992 avstannade den utvecklingen. År 2002 var vi på 1992 års nivå, och år 2007 ungefär på 1997 års nivå. År 2006 innebar ett trendbrott med en ökning på 126 personer. Även 2007 ökade vi med 72 personer.


Vad gäller ekonomin har jag sett siffror sedan 1991. Och om man följer gällande redovisningsregler så har Båstads kommun under åren 1991 - 2007 gjort negativa resultat åtta år (1991, 1993-1998 samt 2003). Samtliga dessa år satt centern vid makten (i motsats till moderaterna, kan nämnas i parantes).


Påstående: "När Sverige går på högvarv, stat och övriga kommuner samlar i ladorna, då knäar Båstad. På många områden konstaterar vi på stället marsch och inom flera områden vikande effektivitet och sämre ekonomi. "


Svar
: Andra kommuner har samlat i ladorna under 2000-talet. Under denna tiden valde vi i Båstad - fram till budget 2007 moderater, centern och folkpartiet - att istället satsa på verksamheterna. Till nedanstående satsningar i verksamheterna (år 2002, 2003, 2006, 2007 och 2008) kommer kompensationer för inflation och lönehöjningar.
 

[Kommentar: Här finns en tabell med budgetramarna 2002-2009 - som jag av någon anledning inte klarar av att klistra in... ]
* Delvis ändrade verksamhetsområden p g a omorganisation


Det är klart att man idag kan diskutera om det var rätt - det är lätt att vara efterklok och döma med facit i hand - men när besluten fattades ansåg vi, och uppenbarligen också centern, att det vara rätt beslut. Samtidigt ser vi att vi får väldigt goda resultat i våra verksamheter, både i olika rankningar (kommer tillbaka till dem nedan) men även i den medborgarundersökning som genomförs av Statistiska Centralbyrån och där vi har förbättrat resultaten genomgående jämfört med 2006. 


Idag har vi problem med ekonomin inom främst socialförvaltningen. Men där satsar vi nu resurser på att ta reda på varför det är så och på att säkerställa att vi dels arbetar med rätt saker och att vi dels gör det på rätt sätt. För att klara framtida utmaningar är det väsentligt att vi ser över våra verksamheter. Inom kommun- och landstingssektorerna kommer vi generellt inte att klara framtiden om vi inte arbetar på rätt sätt.
 

Därutöver inleddes 2008 arbetet med servicedeklarationer, eftersom det är viktigt att vi specificerar vårt kommunala uppdrag. Förväntningarna från våra kommuninvånare behöver stämma överens med det vi levererar - annars klarar vi aldrig att leva upp till förväntningarna i framtiden.
 

Påstående: "Befolkningsutvecklingen stagnerar"


Svar: Stämmer inte. Se ovan.


Påstående: "Inom näringslivet finns stort minskat förtroende för kommunledningen."


Svar: Här har vi ett problem genom att näringslivet upplever att kommunens politikers attityder till företagande är dåliga vilket ger låga betyg i Svenskt Näringslivs rankning. Jag blev bestört när jag hörde detta och jag har därför försökt ta reda på vad som menades - för att kunna åtgärda eventuella brister och missförstånd. De svar jag fick förvånade mig först, men sen insåg jag att de är självklara. Vad som menas med "politiker" är inte enbart majoriteten. Det betyder att även oppositionen spelar roll vad gäller upplevelsen för företagarna. Inte minst utspel i den långa debatten om Påarps golfbana har haft en stor effekt på näringsidkarnas upplevelse. Därför är centerns påstående fel: Det är inte kommunledningen man har minskat förtroende för, det är kommunpolitikerna - vilket även inkluderar centern.


Som kommunledning tar vi detta på största allvar och vi arbetar hårt för att förtjäna ett ökat förtroende från näringslivet. I budgetdokumentet 2009 antog vi ett övergripande mål om att år 2011 ska Båstads kommun vara en av de 50 bästa kommunerna enligt Svenskt Näringslivs rankning. Men det kommer inte att bättra sig avsevärt om vi inte alla känner ansvar för denna fråga. Vi alla förtroendevalda i kommunfullmäktige och nämnder är ambassadörer för kommunen inom alla områden.
 

Påstående: "Ekonomi och budgetplanering har aldrig varit sämre än under åren 2007, 2008 och 2009"

Svar: Ekonomin för år 2007 gick +5,7 mkr. År 2008 ser däremot bekymmersamt ut i dagsläge. Att det är en utveckling som delas av andra kommuner gör det inte bättre. Vi arbetar hårt på att få kontroll över ekonomin, speciellt eftersom den påverkar de kommande åren. Inte minst är den reviderade budgeten för 2008 ett försök att komma till rätta med ekonomin.

Vad gäller budgetprocessen har vi det senaste året arbetat med att ta fram en ny budgetprocess. Detta har gjorts i budget- och bokslutsberedningen, där även centern är representerat, i full enighet. Kritiken är därför förvånande.

Påstående: "Över huvudtaget har Båstads kommun aldrig haft ett sämre läge än det som gäller nu."


Svar
: Vi tog en del politiska beslut i början och mitten av 2000-talet som påverkar vår ekonomi nu, se ovan. Samtidigt finns det en hel del faktorer som talar mot centerns påstående: Vi tar ordentliga tag i vår ekonomiska situation. Vi ser över vårt kommunala uppdrag. Vi ser över vår organisation, inte minst inför den kommande mandatperioden, när vi har möjligheter att göra större förändringar. Och vi har väldigt bra verksamheter: Vi har engagerad personal och hamnar högt i olika mätningar (återkommer till rankningar nedan). Detta är viktigt för att vara en attraktiv kommun som människor vill bo i, både bo kvar men även flytta till.
 

Därutöver arbetar vi hårt för att förbättra förutsättningarna för ett gott boende i kommunen: Vi arbetar med Skånetrafiken för pågatågstationer i Förslöv och Grevie och förbättrad kollektivtrafik. Vi arbetar med Vägverket och Banverket för förbättringar av vägar och stationer. Vi arbetar med landsbygdsutveckling genom att aktivt ingå i pilotprojekt och förstudie om Leaderprojekt. Vår planavdelning förbereder detaljplaner för bostäder i form av lägenheter och villatomter för ca 860 boendeenheter att antas under 2008-2009 - över hela kommunen. Vi har ett gott samarbete med våra grannkommuner, både Laholm och i Skåne Nordväst, som fortsätter att utvecklas. Genom det senare får vi inte minst möjligheten att påverka remissvar som får större tyngd än om de enbart kommer från Båstads kommun.
 

Att sedan Båstad ligger mitt i en stark arbetsmarknadsregion Helsingborg - Halmstad med väldigt goda kommunikationer (tåg, vägar, flyg) bidrar ju också positivt till Båstads utveckling. Förutsättningarna för tåget kommer att förbättras dramatiskt i och med tunnelns öppnande och kapaciteten ökar från fyra tåg i timmen till 24 tåg i timmen,. Vår vackra natur gör oss attraktiva för delar av den starka inflyttning som väntas i Öresundsregionen framöver. Här sticker vi ut hakan med kommunens nya vision ("Båstads kommun ska vara det självklara valet för barnfamiljer i Öresundsregionen") - framtagen i Framtidsgruppen med representation från politiker och tjänstemän.
 

Påstående: "Att ordförande och ledamöter lämnar sina poster inom nämnderna är ett tecken på att klimatet i kommunledningen inte är det rätta."

Svar: Det är naturligt att det händer en del under en mandatperiod. Människors liv förändras. I samtliga fall utom ett har en förändrad arbetssituation eller familjesituation lett till att man inte har haft någon annan möjlighet än att lämna sin post. Exempelvis arbetar två personer i Danmark. Att vår yngste förtroendevalde skulle röra på sig kan vi ju bara uppmuntra - vi behåller honom som ledamot i kommunfullmäktige så länge det är möjligt men för att kunna bibehålla ett nämndsuppdrag under dagtid så behöver man ha möjlighet att komma till möten.

Över huvudtaget är vi glada för en diskussion om fritidspolitikers villkor. Ska det finnas en möjlighet för personer med en anställning i ett vanligt företag att engagera sig politiskt? Svaret är självklart ja! Då behöver vi arbeta för att villkoren för dessa ska stämma - det ska gå att få ihop arbete, familjeliv och engagemang i politiken. Eftersom det inte alltid gör det, eller att villkoren förändras, kommer vi att ha ett ständigt in- och utflöde av förtroendevalde. Det är inte negativt. Jag är därför förvånad även över detta påstående från centern.
 

Påstående: "För en bra utveckling och inflyttning är förutsättningen att bostäder och kommunala tomter kan erbjudas till intresserade. För denna utveckling har samhällsbyggnadsnämnden och förvaltningen en nyckelroll, större än någon annan nämnd eller styrelse."


Svar: Visst är bostäder och kommunala tomter viktiga för utvecklingen och inflyttningen. Det är ingen tvekan. Vi arbetar hårt för detta - översiktsplanen antas förhoppningsvis denna kväll [interpellationen läses upp på kommunfullmäktige 2008-09-24], detaljplaner för ca 860 bostäder, både lägenheter och villor i privat och kommunal regi, förbereds för antagande under 2008 och 2009. Vi har även tagit ett offensivt övergripande mål i budgeten 2009 om att vi ska ha tillgång till byggklara tomter i alla sex tätorter 2014.
 

Självklart har samhällsbyggnadsnämnden och -förvaltningen en viktig roll att spela här, liksom kommunstyrelsen med planavdelningen (planer), tekniska kontoret (markköp, vatten,  avlopp och andra markarbeten) och kommunledningskontoret (exploateringsavtal), samt Båstadhem.


Påstående: "Detta motverkas effektivt genom kaos inom samhällsbyggnadsförvaltningens ledning med lång handläggning för bygglov samt att tomter inom tätorterna inte har planlagts i tillräcklig omfattning. Kommunala tomter ska i första hand planeras inom Ö Karup, Grevie, Förslöv, V Karup och Hov, därför är också kommunalt markinnehav i dessa orter av hög prioritet."


Svar: Den första meningen är ett hårt angrepp som jag tar avstånd ifrån. Skulle samhällsbyggnadsförvaltningens ledning motverka utvecklingen genom att avsiktligt ha långa handläggningstider för bygglov och inte ta fram planer för tomter inom tätorter!? Som jag ser det arbetar man från samhällsbyggnadsförvaltningsledningens håll med att komma tillrätta med den långa bygglovskön, och inom planavdelningen med översiktsplan och detaljplaner. Förutsättningarna för detaljplaner har inte varit de bästa i och med att vi under sju år (1997-2004) inte visste om tunnelbygget skulle fortgå eller inte. Det var därför inte möjligt att uppdatera översiktsplanen under denna tid. Den nu gällande översiktsplanen antogs 1991 och det är därför mycket glädjande att den nya översiktsplanen kommer upp för antagande ikväll. Som skrivet kommer detaljplaner för 860 bostäder att antas i detaljplaner under 2008 och 2009, i Torekov, Norrviken, V Karup och Mäsinge under 2008 samt Båstad, Ö Karup och Boarp, eventuellt även Grevie, Förslöv, Grevie Kyrkby, St Hult, Eskilstorp och Torekov.
 

Exploatering av antagna tomter kan starta året efter detaljplan men kontrolleras av kommunen enbart i de fall det handlar om kommunala tomter och lägenheter. Det kommunala markinnehavet ses över strategiskt. För kommande utveckling finns i dagsläge kommunal mark för planering av bostäder i Förslöv, Grevie, V Karup och Ö Karup.


Påstående: "Detta har Centerpartiet påtalat i en motion om framförhållning av markinnehav och detaljplaner. Centerpartiet har inlämnat motion gällande samhällsbyggnadsnämnden där vi påtalar att delningen mellan planavdelningen och bygglovsavdelningen har varit mycket olycklig. En samlad förvaltning där resurserna kan samordnas under stadsarkitekt som förvaltningschef. Vår motion är ännu ej behandlad och vi efterlyser kommunledningens styrning och strategi för att snabbt förbättra den prekära situationen. Kommunstyrelsen har ett övergripande ansvar för all verksamhet och detta är stort nog. Planavdelningen skall tillföras samhällsbyggnadsnämnden/förvaltningen."


Svar: Visst ska vi ha en framförhållning av markinnehav och detaljplaner. Det är självklart och en fråga som ständigt är aktuell. Vad gäller organisationen av kommunens verksamheter kan allmänt sägas att vi 2008-08-25 inledde Demokratiberedningens arbete som har till uppgift att se över kommunens politiska organisation inför den kommande mandatperioden. I motsats till tidigare mandatperioder har vi valt att inleda med ett möte där samtliga ledamöter i kommunfullmäktige och nämnder kunde delta, och att bjuda in tre intressanta kommuner i Sverige som har alternativa organisationer. Det är viktigt att så många personer som möjligt fick möjligheten att informera sig så att diskussionen framöver blir så bra som möjligt.


Förvaltningarna har under åren 2007-2008 genomgått, och genomgår, större förändringar än någonsin tidigare. Men organisationer ska leva och fortlöpande förändras för att svara upp mot de krav som ställs på dem i en föränderlig värld. 

Vad gäller delningen av planavdelningen och bygglovsavdelningen finns det för- och nackdelar, både med att ha dem under samma styre men även med att ha dem uppdelade. Minst en gång i veckan i den kommunpolitiska vardagen är jag personligen glad över att planavdelningen ligger direkt under kommunstyrelsen, med den insyn som det innebär  för arbetet med planeringen, inte minst av den politiskt viktiga frågan om bostadsplanering. Jag instämmer alltså inte i centerns synpunkt om att planavdelningen ska återgå till samhällsbyggnadsförvaltningen. Däremot vill jag inte föregripa eventuella ändringar som kan resultera från demokratiberedningens arbete under det kommande året vad gäller framtida organisation av kommunens förvaltningar och politiska struktur.
 

Påstående: "Socialnämnden har idag hamnat i en ytterst prekär situation, inte minst ekonomiskt, och situationen kräver styrning och ledning utöver det normala. Revisionens utlåtande om nämnden är anmärkningsvärt."


Svar: Det har inletts ett stort övergripande arbete inom socialförvaltningen. Vi har en ny socialnämndsordförande som med stort engagemang har tagit sig an sina uppgifter, vi har en tillförordnad socialchef som sköter det löpande arbetet och vi har konsulter inne som både slutför påbörjade avgränsade utredningar men även en som ser över helheten. Resultatet av det arbetet kan ännu inte föregripas men jag är optimistisk.


Påstående: "Det smärtar oss att Båstad kommun med kulturlandskap utöver det vanliga, och med konst och kultur som en bärande faktor har fråntagit Kultur- och fritidsnämnden uppgifter för att utveckla, skydda och bevara vår kulturmiljö. Kommunledningen har avlövat nämnden dess främsta uppgift som kulturmiljöns beskyddare."


Svar: Jag erkänner att jag inte riktigt förstår vad centern menar med detta. Handlar det om omorganisationen? Ja, vi har ändrat en del i förvaltningsorganisationen, till stor del p g a förvaltningschefens önskemål om att gå ner i arbetstid. Samtidigt ser vi till att försöka samordna de kommunala verksamheterna på bästa sätt. Till viss del har kultur- och fritidsförvaltningens område överlappat tekniska kontoret - det har vi nu försökt rätta till. Och sedan har biblioteken flyttats till den nya framstegsförvaltningen. Detta dels som ett led i att utveckla ett lärcentrum. Det betyder en förbättrad möjlighet för ett livslångt lärande med exempelvis högskoleutbildning på distans. Dels vill vi samordna de kommunala verksamheterna lokalmässigt så långt det är möjligt - både för att kunna bibehålla kommunal verksamhet i alla sex tätorter men även för att minska lokalkostnader. Både lärcentrum och flytt av bibliotek till skolorna har funnits med som önskemål i flera år i den styrande majoriteten, alltså även under tiden som centern var med. Detta borde alltså vara något man bejakar från centern.


Påstående
: "Centerpartiet kan medverka till att förbättra Båstad kommuns nedåtgående situation jämfört med andra kommuner. Inte minst genom våra kontakter och nätverk mot vår allians inom region, riksdag och regering som tydligt saknas idag."


Svar: Jag delar inte centerns synpunkt om att Båstads kommun är på nedåtgående. Men självklart är det positivt om centern kan bidra med sina kontakter och nätverk. Sen är det är inte bara centern som har goda kontakter och nätverk - det gäller även moderater och folkpartiet. Till exempel sitter jag själv med som ersättare i styrelsen till Sveriges Kommuner och Landsting och träffar där regelmässigt politiker från många kommuner och landsting från olika partier. Jag är ordförande i en parlamentarisk beredning om välfärdens långsiktiga finansiering, men jag sitter även med i en moderat arbetsgrupp direkt under finansminister Anders Borg.
 

Påstående: "Vi kräver styrka, mod och stark ledning samt tydlig strategi av kommunledningens majoritet."


Svar: Som folkvalda i en demokrati svarar vi till våra väljare, inte till centern. Samtidigt visar vi "styrka, mod och stark ledning" när vi inte alltid väljer den lättaste vägen, utan försöker hitta de bästa lösningarna på våra problem.


Påstående: "Vi kräver att kommunstyrelsens ordförande gör ett tydligt uttalande om vilka åtgärder som kommunledningen planerar på kort och lång sikt för att förbättra Båstads kommuns situation. Båstads kommun invånare och skattebetalare är inte betjänta av att höra att allt är under kontroll och att Båstads kommun i undersökningar och rankningar ligger fortsatt väl framme. Verkligheten talar ett annat språk. Våra medborgare förtjänar stor respekt."


Svar: Som beskrivet ovan händer det väldigt mycket inom Båstads kommun, både på kort och lång sikt. Jag ser det mesta av det som är på gång som utveckling och inte som åtgärder för att förbättra Båstads kommuns situation eftersom det enbart är inom vissa områden som vi har problem. Och de problemområden vi har har funnits en längre tid, men det är nu vi tar tag i dem ordentligt.


Det händer mycket annat, utöver det som beskrivits ovan. Inte minst är 2008 det år då flertalet av de frågor som figurerat i Båstads kommun under 5-10 år, och delvis längre, har kommit eller kommer upp för avgörande. Jag tänker på översiktsplanen, golfbanan i Påarp och fördjupad översiktsplan respektive detaljplan för Norrvikens trädgårdar. Dessa frågor har hela tiden väckt känslor och gör det fortfarande. Men det är på tiden att dessa frågor kommer till ett politiskt avgörande så att vi kan ägna oss åt de utmaningar som ligger framför oss. För vi har stora utmaningar framför oss, inte minst p g a åldersstrukturen.


Inte ens förr i tiden var det en bra idé att sätta på sig skygglappar och sköta sig själv. Framöver blir det en allt mindre bra idé. Jag delar inte heller här centerns påstående om att invånare och skattebetalare inte är betjänta av att höra att Båstads kommun i undersökningar och rankningar ligger fortsatt väl framme. Tvärtom kommer jämförelser och rankningar att få en ökad betydelse. Dels för att det är ett sätt att kommunicera till kommuninvånarna vad vi gör och hur vi sköter vårt uppdrag jämfört med andra. Men framför allt för att vi behöver jämföra oss med andra kommuner för att se var vi kan bli bättre och av vem vi kan lära.
 

Däremot är det viktigt att sätta sig in i de olika rankningarna. Man behöver veta och förstå vilka faktorer som ingår för att kunna tillämpa resultaten. I exempelvis Svenskt Näringslivs rankning fick vi senast sämst betyg inom faktorerna kommunala tjänstemännens attityder till företagande, kommunens service till företagen, kommunens tillämpning av lagar och regler, sammanfattande omdöme om företagsklimatet i kommunen och medias attityder till företagande. Då gäller det att fokusera på de delar som vi kan göra något åt - och det är att jobba med kundfokus, vilket vi har skrivit in i budgetdokumentet som ett förhållningssätt, satsningen på företagslotsen som tillkommit vid årsskiftet, satsningen på näringslivsbolaget i samarbete med näringslivet, vi har både som övergripande inriktning och övergripande mål att arbeta med konkurrensutsättning av kommunal verksamhet och mycket annat. Vi kan däremot inte ägna oss åt de frågor vi inte äger, d v s att företagarna uppfattar medias attityd till dem som negativ är ju något vi verkligen beklagar men inte själva kan göra något åt.


Jag delar centerns uppfattning om att våra medborgare förtjänar stor respekt. Därför är jag lite förvånad över detta utspel eftersom centern här - enligt mig - underskattar våra kommuninvånare. De flesta känner till hastigheten i den kommunala beslutsprocessen. Så vem som helst kan förstå att många av de frågor som kom upp och delvis genomfördes under 2007 härstammar från tiden då centern satt med i majoriteten.
 

Samtidigt kan jag konstatera att resultaten från den medborgarundersökning som genomfördes av Statistiska centralbyrån på vårt uppdrag under våren 2008 (och som även genomfördes under våren 2006 så att vi har ett jämförelsematerial) visar på en förbättring på i princip samtliga områden. Dels Nöjd-Region-Index, som bedömer hur medborgarna bedömer Båstads kommun som en plats att bo och leva på, som ligger på 69, vilket är över snittet av de 43 kommuner som deltog på 64, och som har höjts sedan 2006. Detta index visar också på att den fråga som vi behöver arbeta med för att förbättra detta index är bostäder - vilket ju är en fråga vi verkligen prioriterar. Dels Nöjd-Medborgar-Index, som visar hur medborgarna bedömer de kommunala verksamheterna, som i år ligger på 56, alltså över genomsnittet 54, i motsats till 2006, då vi låg under. Här visar sig bl a att vi får bäst resultat inom räddningstjänsten, förskolan, fritid-idrott och grundskolan medan vi i jämförelse med övriga deltagande kommuner får högre betygsindex för gymnasieskolan, grundskolan, stöd för utsatta personer, äldreomsorgen och räddningstjänsten. Och slutligen Nöjd-Inflytande-Index där medborgarna bedömer möjligheterna till inflytande på kommunernas verksamheter och beslut i Båstads kommun 41, vilket är samma som genomsnittet och en ökning från förra mätningen då vi låg på 37. Här får vi bäst resultat för information/öppenhet, även i jämförelse med andra kommuner. Och det område som vi behöver arbeta med är förtroende. Och innan centern raljerar över detta vill jag även här påminna: medborgarna bedömer sitt förtroende för politiker inte enbart för majoriteten utan även för oppositionens politiker.


Generellt är det väl känt att i de kommuner där samtliga partier, i majoritet och opposition, ser till kommunens bästa går det bäst för kommunerna. Inte minst visar Landskrona detta. Genom samarbete majoritet och opposition lyckas man locka till sig en stor arbetsgivare. Därför förstår jag inte riktigt syftet med denna interpellation - men det behöver jag ju inte göra. Däremot är det en fördel, ur aspekten eventuellt framtida samarbete, att det inte är de ledande centerpartisterna som skrivit under denna interpellation.
 

Anette Åkesson (m)

Kommunstyrelsens ordförande


Kommentarer:
Postat av: Peter Åkesson

Mycket bra och tydligt interpellationssvar. Jag tycker såväl politiker(i treklövern) som tjänstemän gör ett utmärkt jobb.Fortsätt så!

Pom

2008-10-07 @ 18:21:13

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits