Statistik och roller

Hemkommen från Stockholm och två dagar med m-kvinnornas råd är det himla skönt att sjunka ner i soffan med en film och ett glas vin! Hunden ligger vid mina fötter och knaprar på sitt märgben (trots bantning...).

Senaste nytt angående Båstads "vildar": av de fyra vi haft denna mandatperiod har en lämnat politiken, en har bildat ett nytt parti (SPI) och två har nu tillkännagivit att de går med i fp... Det är inte lätt att inte vara med i ett parti i praktisk politik.

Dagens deppiga statistik hittade jag i Aftonbladet: där visas diagram med statistik från SCB om fördelningen av tid som mamma respektive pappa i genomsnitt tillbringar med barnen varje dag. Exempel: "samtalar med barnen": mamma 21 min, pappa två (2!) minuter. "Ser till och hjälper barnet": mamma i genomsnitt 58 min, pappa 18 min...

Dessutom en artikel där en pappaledig journalist i detalj beskriver hur han fångar upp bajs från sin blöjfria dotter, att han hellre varit kändis och att han längtar bort. Jaha. Är det ett försök att förklara statistiken?

Har börjat skumma i boken "Maktspel, rollspel, övertygelse - politiken i praktiken" (Åhlström, Hillman Pinheiro) som kom idag (köpt på nätet) och jag ser verkligen fram emot att läsa den i helgen!
 
För övrigt fortsatt spännande i Tyskland!

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits