Åter om förebilder

Tack för Din kommentar, Börje. Blev lite betänksam eftersom jag inte hade någon aning om vem Anders Ahlmark är. Och det känns ju viktigt att ta reda på när han är en förebild. Snabbt googlade jag upp en kartograf som upptäckt att ett grund som en rysk oljetanker gått på 1977 inte funnits utsatt på sjökortet. Så när fartygets kapten fick skulden var det i själva verket Sjöfartsverkets fel, vilket även HD kom fram till efter mycket om och men. Men innan dess hade Anders Ahlmark trakasserats av sin arbetsgivare. Han gick - felaktigt - under benämningen "Fången på fyren" i media.

Antar att jag hittade rätt Anders Ahlmark (det fanns fler träffar). Eller var det någon annan Du tänkte på, Börje? Det var tufft gjort av Anders Ahlmark, i vilket fall. Speciellt när man tänker på tiden - det var väl fortfarande rätt kyligt mellan världsmakterna då (nästan svårt att tänka sig idag om man inte haft böcker och filmer!).

Såg filmen Lara Croft igår (Ni vet den där med Angelina Jolie när hon spelar en person ur ett dataspel?). Blev inspirerad av den och kände att jag både hade lite annat sving i benen och lite vaksammare blick idag... Man kanske skulle byta karriär och bli gravplundrare och fighter istället (har ju min syster Lena som f d proffsboxerska på nära håll, så det kanske ligger för mig)? Ska fundera på det under dagen.

Årets ord 2005 i Tyskland är "Bundeskanzlerin". Apropå tidigare inlägg.

Kommentarer:
Postat av: Börje

Ja, det är rätt man. Jag rekommenderar pjäsen "Fången på fyren" som ibland går på teater i södra Sverige. Ett starkt avsnitt är när Anders, efter det att domstolen helt friat lotsen,ringer till lotsen för att berätta detta. Då visar det sig att lotsen avlidit dagen före i en hjärtattack. Han visste ju hela tiden att han var oskyldig till grundstötningen, men fick aldrig den upprättelse han skulle haft. Myndigheter var inte bättre på den tiden.

2005-12-29 @ 16:57:35
Postat av: Mattias Andersson

Måste bara säga att jag har svårt att se dig Anette som Lara Croft, men kanske Dearps egen version? ;) Vi hörs!

2005-12-29 @ 19:11:54

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits