Veckobrev 2008-38

Hej!

Gick i lördags kvällsrundan med hunden i Dearp - vilket kändes helt normalt (även om jag var lite trött efter att ha varit uppe i drygt 30 timmar). Tänkte då på att jag 24 timmar tidigare flanerade på New Yorks gator - och även det kändes helt normalt... Så kan det vara i vår allt mer globaliserade värld!

Söndag 14/9 (kompletterande)

Vi kom fram lördag kväll. Jag mådde lite dåligt så jag gick direkt och la mig. Söndagen tillbringades på utflykt till kanadensisk vingård (ja, de finns!) med vinprovning och lunch samt besök vid Niagarafallen (häftigt!). Middag i det höga CN-tornet i Toronto med honorärkonsuln som hjälpt till att arrangera programmet.

Måndag 15/9

På plats i Toronto. Förmiddagen med diverse personer från hälsovårdsdepartementet på provinsnivå (motsvarande delstat i USA men med mer inflytande). Efter lunch besök i Toronto kommun med presentationer från deras strategiska resp. finansavdelningar (kan man ha med 2,6 miljoner invånare...). En tankesmedja redovisade sina framtidsplaner för sjukvården i Canada innan middag med f d infrastrukturminister från den förra (nationella) regeringen.

Tisdag 16/9

Frukostmöte med en läkare med erfarenhet från Sverige. Paneldebatt med ett gäng personer från kommuner, media, tankesmedja och finansdepartement (provinsnivå). Möte med två forskare på området. På kvällen flyg till huvudstaden Ottawa, dit vi anlände ca 20:30.

Onsdag 17/9

På förmiddagen möte med representanter från Canadas hälsodepartement respektive finansdepartement. Lunch hos svenska ambassadören. På eftermiddagen möte med en lobbygrupp inom sjukvården samt en tankesmedja. På sena eftermiddagen bar det av till New York, dit vi anlände till hotellet ca 21:00. Ut och flanerade - ensam! så skönt! - till bl a Times Square och en tur upp på "Top of the Rock" (Rockefeller center, med ca 70 våningar en av de högre byggnaderna med häftig utsiktsplattform på taket).

Torsdag 18/9

Möte med konsuln. F d rådgivare till President Carter informerade om systemet och framtiden för USA på välfärdsområdet. (Kändes lite konstigt att sitta där med ett gäng svenska kommunpolitiker och träffa en man som han...) Även lite om valet och den rådande finansiella situationen. Efter lunch möte med svenske journalisten (f d SVT, numera Dagens Industri). Detta var den sista punkten i programmet - vi var rätt möra och såg fram emot några lediga timmar - men han var väldigt pessimistisk om det rådande läget och den snara framtiden, vilket färgade av sig på oss... Nåväl, efter att ha fotograferat Gustav Kraitz monument till minne av Raoul Wallenberg blev det ändå lite shopping (faktiskt med betoning "lite"...).

Fredag 19/9

Förmiddagen ledig (jag turistade lite: Ground Zero, Wall street och Greenwich Village, där jag även satte mig på ett Internetcafé och kollade mail) innan tillbakaresa från hotellet kl 13:30.

Lördag 20/9 - söndag 21/9

Ankomst Kastrup kl 11:00 (via Frankfurt). Trött! Inte mycket gjort under helgen...

Sammanfattningsvis en mycket intressant och samtidigt ansträngande vecka. Som ordförande i programberedningen var jag den som presenterade oss och var den som hade hand om ev. lunch- och middagsgäster. Bra erfarenhet, visst, men samtidigt skönt att det är över och att vara hemma igen... Och kommunfullmäktige på onsdag att se fram emot :-)