Att komma ikapp

I veckan bestämde jag mig för försöka komma ikapp lite. Sedan flytten till nya kontoret (i januari) har det sett ut "som kriget" (lite överdrivet) på skrivbordet, samtidigt ligger jag efter i föreberedelser, mailkontakt och diverse samtal. Tisdags kvällen ägnades åt att sortera pappershögarna i 3,5 timmar (blev nästan färdig!) medan hela lördagen gick åt att läsa igenom handlingarna till kommande onsdags arbetsutskott och budget- och bokslutsberedning och skriva mail. Har fortfarande en del punkter kvar på listan (exempel: skriva första sidan i årsredovisningen. Skulle varit gjort förrförra veckan... Har just förberett en del punkter så jag hoppas jag får till åtminstone ett första utkast ikväll. Då kan jag kanske snart känna att jag är ikapp!).

Mest spännande i veckan som gick var mötet med Svenskt Näringsliv (genomgång av det som 7/5 presenteras som deras nya ranking), besök hos skolan och förskolan i Ö Karup och en av förskolorna i Båstad (vi har fantastiskt engagerad personal i våra verksamheter!), företagsbesök hos Bjäre Hembygd (ja.... vi fick pröva vodkan... och även chipsen). Fredagens kommunledningskonferens var mycket givande, inte minst framträdanden av arbetsmarknadsministern och en ledarutvecklingskonsult (inte tillsammans, dock). Innan helgen inleddes vårkampanjade moderaterna i Båstad med två av våra riksdagsledamöter (kul - men kallt!).

Tråkigt väder! Man försöker hinna ut (med hunden) när solen tittar fram - men det hinner ändå både regna och snöa innan man kommer hem igen. Eftersom termometern visar på ett hyfsat antal plusgrader tar man inte på sig ordentligt. Det resulterar i att man är helt genomfrusen när man (äntligen!) kommer hem.

Härlig måndag

Underbart med sol och värme! Det är sådana här dagar man undrar hur man egentligen klarar att bo i Sverige under vinterhalvåret. För både man själv och alla i omgivningen är plötsligt på fantastiskt humör och man märker vilken skillnad det gör i välbefinnandet. Det var länge sedan jag fick så många kramar en vanlig dag! Härligt! (Hänger "folkhälsan", detta härliga ord, ihop med solen? Om inte, kanske det borde göra det?)

Arbetsdagen började med att vi satte ihop dagordningen till nästa veckas kommunstyrelsearbetsutskottsmöte (långt ord). Det blev en gedigen lista med många spännande ärenden - så helgen är räddad (den kommer att ta ca 3-4 timmar att läsa igenom, uppskattar jag)... Det är verkligen mycket på gång. Jag tänker inte skriva "just nu", för jag börjar förstå att det är detta som är normaltillståndet.

Sedan följde ett antal möten, lunch på Rotary och emellanåt lite tid för telefonsamtal och mail. Och efter kort avstämning med kommunchefen var det dags att hämta hunden och för inledning av joggingsäsongens andra vecka. (Jag tänker inte springa varje dag, det råkade bara bli två dagar i rad - igår och idag. Försöker få till det 2-3 ggr/veckan). 

Efter konferensen

Årets rikskonferens är över. Det var, som vanligt, ett jättebra tillfälle att träffa andra moderata politiker på alla nivåer och en bra möjlighet att lära sig matnyttigt i de seminarier som erbjuds. Framförallt två seminarier var värdefulla: det som finansministern höll för enbart kommunstyrelse- och landstingsstyrelseordföranden och m-kvinnornas seminarium om att Frigöra kvinnors expertområden. Fast höjdpunkten var självklart statsministerns avslutningstal! Av en ren tillfällighet blev jag intervjuad i Svenska Dagbladet. Se artikeln "M satsar på unga kvinnor": http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14791931.asp

Örebro är visserligen en väldigt trevlig stad. Men det är inte så kul att ta sig dit... På vägen dit tänkte jag att det faktiskt är skandal att Sveriges tre största städer inte är förbundna med motorväg. Det borde dessutom vara en relativt stor andel av Sveriges befolkning som bor i och mellan dem och att satsa på den infrastrukturen skulle skapa väldigt goda förutsättningar för näringslivet.
 
Njuter av en skön söndag. Efter att ha börjat dagen med en joggingrunda (ja! säsongen inleddes i tisdags), sen ha tagit igen alla tidningar, några samtal och städat (för första gången på flera veckor, måste erkännas) ser jag att solen börjar titta fram. Bra inför kvällsrundan med hunden. Tänker inte göra ett enda vettigt handtag till idag!


Snabb uppdatering

Tack Sven - jag planerar gärna en promenad med Dig, Haddock och några moderater! Vi får försöka få ihop en dag. Lite lättare nu när det börjar kännas lite vårlikt - igen! (Vi har hunnit haft tillbaka vintern sedan förra gången jag skrev.)

Det har hänt en hel del sedan sist. Inte konstigt eftersom det ju var ett tag sedan... En födelsedag (min), en massa olika sorters möten, en resa till Daugavpils, Lettland (inom ramen av det EU-projekt Båstad deltar i. Det var kallt...). lite valberedningsarbete (för Kommuninvest), ett företagsbesök (Båstad Bevakning), avslutning av det forskningsprojekt jag deltagit i som efterträdare till Lars E (intressant projekt som ska resultera i en bok) och påbörjade förberedelser inför arbetet med budget 2008.

Det är mycket spännande saker på gång. Både i arbetet med kommunens utveckling och privat. Det tillkommer hela tiden nya projekt och uppdrag = nya utmaningar. Jättekul! Men: det innebär också att man måste välja bort något. Jag har beslutat att inte fortsätta som ordförande för m-kvinnorna i Skåne. Faktiskt ett riktigt svårt beslut, eftersom jag har kännt att det är ett mycket viktigt och spännande uppdrag. Samtidigt inser jag att det inte fungerar i kombination med rollen som kommunstyrelsens ordförande och de uppdrag det för med sig. Någon annan kan sköta ordförandeskapet i m-kvinnorna bättre än jag - och då är det rätt att lämna.

Har inlett "joggingsäsongen"! Igår sprang vi rundan (ca 4,5 km) och det gick riktigt bra. Har (ännu?) inte träningsverk, men det kommer säkert. Hoppas jag klarar att hålla igång i år - förra året gick det inte särskilt bra. Tror det var det sämsta året någonsin, sprang bara en 7-8 ggr på hela året... Lätt att slå, med andra ord!


hits