Knappast vardag!

Har inte varit så bra på att skriva de senaste två veckorna, ser jag till min fasa! Men det är nog för att det knappast varit vardag: och så heter ju min blogg... (Dålig ursäkt, jag vet, men den bästa jag kunde komma på!). 

Valresultatet är otroligt kul! Främst naturligtvis regeringsskiftet, sedan att det gick bra för moderaterna i Båstad och inte minst måste jag erkänna att jag gläds enormt åt mina egna personvalskryss (536 i Båstad och drygt 700 i riksdagsvalet). Tack så jättemycket för dem, Ni som kännt att Ni har förtroende för mig! 

I måndags var det intervjuer i radio Båstad och radio Kristianstad, även NST har (som vanligt) varit på hugget. Tror den kommande veckan blir lite lugnare gällande valresultatet men i slutet av veckan kommer våra förhandlingar med de övriga borgerliga partierna att komma igång. Hoppas att vi snabbt kommer överens så att vi kan fokusera på uppdraget vi fått från väljarna!

Helgen har varit härlig! Första helgen som kännts som riktigt ledig sedan i somras! Jag har städat stallet efter valvakan, tvättat, strukit, tvättat fönster och rensat ogräs... Skönt att få gjort, men frustrerande nog är inget riktigt färdigt... Och handlingarna till onsdagens ksau och kommunfullmäktige är ännu inte lästa... Men jag har hunnit med några härliga promenader med hunden!

Valdebatt och -arbete

Tycker kvällens debatt var både bättre och sämre än den förra. Bättre, därför att det hettade till mer. Sämre, för att jag retar mig på Göran Perssons avbrytningar och arroganta attityd, samt att Fredrik Reinfeldt borde ha ignorerat GP:s påhopp (det lyckades bra förra gången). Samtidigt kunde FR ha gett GP svar på tal, både vad gäller pensionärer och A-kassan (tycker jag)! Det är viktigt. FR lyckades dock hålla lugnet den mesta tiden medan GP framstår som allt mer desperat. Ser fram emot debatten när alla partiledare är med. Tror Reinfeldt kommer att glänsa - och där kommer man att se Alliansens team gentemot den splittrade vänstern.

Börje: ska kolla upp lite mer ang. vägen, men jag måste ändå säga att jag i allmänhet är positivt inställd till att det tas fram nya tomter. Dessa måste självklart ha en väg anknutna till sig.

Var idag runt och "lappade" för Hans Wallmark, Mattias Andersson, Marie Ljung och mig själv i delar av Torekov. Efter fyra timmars promenad är vi (d v s min hund och jag) ännu inte klara - men jag blev ändå negativt påmind om hur stor andel av husen som för närvarande inte är bebodda. Himla tråkigt! Fortsätter imorgon och hoppas på större andel året-runt-boende...

Ansvar för information?

Nu är det spännande! Fredrik Reinfeldt var riktigt bra mot Göran Persson! (Eller hur, Janne?) Det var riktigt kul att se debatten igår. Dessutom skönt att slippa höra om "skandalen" under en knapp timme... Det är intressant att se hur stor denna fråga är - jämfört med alla sosse-skandaler plus det faktum att Lars Danielsson (statsministerns närmste man) fortfarande är statssekreterare trots att han ljugit (eller: undanhållit sanningen) för konstitutionsutskottet.

Dagens ungdomar lär sig att leta information på Nätet, googla sig fram runt alla möjliga hörn. Hur kan det i lagstiftningen enbart vara den personens ansvar som får tillgång till//tar sig till information som ligger skyddslös att hämta? Finns det inga som helst krav på att den som har informationen åtminstone måste skydda den på något sätt? (Så är det ju t ex i försäkringsfall.) Jag försvarar inte folkpartisterna, förstår inte vad de var ute efter egentligen (har de inte tillräcklig information hos sig själva...?) men jag tycker nog att sossarna borde skydda sin så värdefulla information bättre. Om den nu var så himla viktig.

Tack för vidarebefordrat mail om fastighetspriserna, Ulla-Karin!

Börje: detaljplanen är från 60-talet, jag ska få exakt datum av Folkeson. Den är beslutad av kommunfullmäktige men även fastställd av Länsstyrelsen (man gjorde så på den tiden).

Kampanjer

Fredag eftermiddag och lördag förmiddag kampanjades det! Vi moderater är på gång i Båstad, Boarp, Torekov och Förslöv. Nytt för detta valet är att det, åtminstone i Båstad, är flera partier på gång ute - vi är fem partier som delar på en valstuga. Förutom m är det c, fp, kd och s. På Lyckan-torget dök även bp och junilistan upp. Visserligen är vi delvis fler kampanjare än vanliga väljare (hm...) - men det blir en riktig valstämning. Kul!

Det roligaste är att prata med människor! De flesta har något de går och funderar på, oftast riktigt bra idéer. Egentligen skulle man arbeta mer med medborgarförslag (se Lindab: deras personal har under flera år varit bäst i Sverige på förslag. Var på besök där i fredags tillsammans med Hans Wallmark: ett spännande företag!).

Igår eftermiddag var det dags för min åttonde vigsel. Det blev en härlig stämning i Hovs Hallar med fint väder, trevliga människor och den underbara naturen.

Nu är det dags för utfrågningen av Fredrik Reinfeldt i SVT - det måste jag se. Ska kombinera tv-tittandet med att läsa handlingarna inför onsdagens kommunstyrelse. Vi har gruppmöte imorgon kväll, då måste jag kunna svara på frågor om handlingarna...

hits