Hemsidor och nyårsönskningar

För att visa att jag inte bara kollat filmer de senaste dagarna utan även varit lite seriös: här är de hemsidor jag jobbat med (har lagt över dom i den nya skånemoderaterna-miljön). De är ute hos folk som tittar på dem innan vi går ut riktigt officiellt. Men Ni får chansen att titta (om Ni vill)! Hör gärna av Er med kommentarer eller förbättringsförslag!  

Min nya hemsida
Båstad-Bjäre moderaterna
Moderatkvinnorna i Skåne

Annat på gång är planeringen inför 2006 och valprogrammet. Ingetdera av det är färdigt: det är relativt mycket jobb och många personer involverade i arbetet (bra ur demokratisynpunkt men lite sämre ur tidsperspektivet). Samtidigt är det nyttigt arbete, nödvändigheten att vara både strategisk och konkret.  

Vad händer annars nästa år (utöver politik och vardagsliv)? FESTER! Mormors 100 årsdag, min - och många av mina kompisars - 40-års dagar, mitt faddersbarns studentskiva, 20-års jubileum från min egen student, fotbolls-VM, valvaka m m. Inte illa för ett år!

Till sist önskar jag Er alla ett riktigt Gott Nytt År!

Skottning och brustna illusioner

Förra året fuskade jag med skottningen när jag skulle köra bilen ur garaget efter att första snön kommit - jag bara tryckte gasen i botten och körde. Det fick jag minsann äta upp! Hade sen ett hel...e att ta mig ut och in, och då var det för sent att skotta (snön hade tryckts till). I anslutning var det många timmars slit med grus och gummimattor. Och en trasig ytterspegel - den rök när jag tog sats och sedan hela bilen - mitt i öppningen - kippade in i ramen... Tack och lov har vi en mycket vänlig kille som plogar. Tror han såg hur jag slet - så en dag när jag kom hem hade han plogat rent framför garaget! Vilken guld-kille!

I år har jag lärt mig. Jag har skottat ordentligt enligt en noggrant uttänkt strategi så att jag kommer både ut och in i garaget! Mycket, mycket jobbigt men skönt så här efteråt. Det är testat så jag vet att det fungerar! Nu hoppas jag att det inte kommer mer snö i år...

Alla illusioner tas ifrån en... Mattias ser inte minsta likhet mellan Lara Croft och mig! (Och ändå kunde jag verkligen se mig själv som LC när jag såg del II igår...) Det finns uppenbarligen en viss skillnad mellan hur man ser på sig själv och hur andra ser på en.... Ha ha! (Man behöver egentligen inte förändra sin självbild efter vad en enda person säger - å andra sidan anar jag att det nog finns fler som delar Mattias åsikt än som delar min....) Nåja. Jag tänker inte var knäckt för det.

Åter om förebilder

Tack för Din kommentar, Börje. Blev lite betänksam eftersom jag inte hade någon aning om vem Anders Ahlmark är. Och det känns ju viktigt att ta reda på när han är en förebild. Snabbt googlade jag upp en kartograf som upptäckt att ett grund som en rysk oljetanker gått på 1977 inte funnits utsatt på sjökortet. Så när fartygets kapten fick skulden var det i själva verket Sjöfartsverkets fel, vilket även HD kom fram till efter mycket om och men. Men innan dess hade Anders Ahlmark trakasserats av sin arbetsgivare. Han gick - felaktigt - under benämningen "Fången på fyren" i media.

Antar att jag hittade rätt Anders Ahlmark (det fanns fler träffar). Eller var det någon annan Du tänkte på, Börje? Det var tufft gjort av Anders Ahlmark, i vilket fall. Speciellt när man tänker på tiden - det var väl fortfarande rätt kyligt mellan världsmakterna då (nästan svårt att tänka sig idag om man inte haft böcker och filmer!).

Såg filmen Lara Croft igår (Ni vet den där med Angelina Jolie när hon spelar en person ur ett dataspel?). Blev inspirerad av den och kände att jag både hade lite annat sving i benen och lite vaksammare blick idag... Man kanske skulle byta karriär och bli gravplundrare och fighter istället (har ju min syster Lena som f d proffsboxerska på nära håll, så det kanske ligger för mig)? Ska fundera på det under dagen.

Årets ord 2005 i Tyskland är "Bundeskanzlerin". Apropå tidigare inlägg.

Förebilder

Har ägnat en del av julen åt att fundera på detta med förebilder. Tror att man har olika förebilder inom olika områden - om man över huvud taget har några, vill säga. De kan dessutom vara temporära. Sen kan man beundra olika människor utan att se dem som förebilder.

Har tidigare trott mig inte ha några förebilder men vet nu att jag faktiskt har lite olika inom det politiska livet. Tycker Hans Wallmark har ett föredömligt sätt att jobba i Ängelholm (tydlig och öppen politik men ändå bra samarbete med övriga partier) och Margareta Pålsson har en fenomenal energi som riksdagsledamot och Skåne-ordförande.

Men sen finns det en person som jag har följt lite på distans och gång på gång undrat hur 17 hon pallar: Angela Merkel. Tänk att komma in som protestantisk öst-kvinna till ett konservativt, övervägande katolskt och mansdominerat parti. Lyckas bli partiledare men bli brädad inför valet 2002 som kanslerkandidat av en katolsk bayersk gubbe. Ändå hålla ut och inför nyvalet i september 2005 få ta det ena personliga påhoppet efter det andra (frisyr, utseende, kläder). Göra ett dåligt val men ändå ha energi att driva vidare. Ta på sig kanslerskapet i en stor koalition som egentligen är dömd på förhand - och så nu lyckas få POSITIV opinion!? Helt otroligt! Hoppas hon lyckas ro hem det hela även i fortsättningen!!!!!   

Kul att Christina har en helt annan åsikt om julkortet än vad jag har (se hennes kommentar till mitt förra inlägg!). Uppskattar också humor - inom alla möjliga områden. Däremot tycker jag man måste vara försiktig inom de områden där skattepengar är involverade, det begränsar liksom ramarna man håller sig inom (vilket visserligen gör politiken lite mindre "rolig" - för dem som har samma humor villsäga... Men vi har ju kul på andra sätt, eller hur!?). Instämmer med Fredrik Reinfeldt om att man ska vara försiktig med humor vid offentliga framträdanden, för det kan alltid missförstås.

Njuter i övrigt av lediga dagar! Såg en fantastisk film häromdagen om studenter som revolterade mot Hitler 1943 ("Sophie Scholl"). Man får lite perspektiv på sin vardag och ännu några historiska figurer att beundra...

Julkort m m

Återkommer tyvärr till temat rubriker. Gårdagen var nämligen, milt sagt, ingen hit. Dels en sexchattande moderat med stor fallskärm och dels Göran Holms julkort... Ingetdera är egentligen partipolitiskt men självklart är det negativt när moderata företrädare förekommer på sådant sätt. (I ärlighetens namn ska inte Sundbybergs-politikern dömas innan fallet har varit uppe i domstol; tills dess han får en fällande dom är han oskyldig.) 

Göran Holms julkort var faktiskt riktigt ordentligt deprimerande. Jag kan helt enkelt inte förstå hur man kan komma på en sådan korkad grej! Som jag ser det kommer korten inte att resultera i några framsteg i jämställdhetsdebatten, däremot har Göran Holm visat riktigt dåligt omdöme. Det kan i sin tur medföra alla möjliga konsekvenser, varav en kan vara att kvinnorna i Vellinge väljer att inte rösta på moderaterna i september. Kvinnor är ingen minoritet - det kanske kommer som en överraskning? - utan utgör ca 50 % av befolkningen. Det kan vara nyttigt att tänka på det ibland!

Målningen blev klar i söndags (!!!!) och igår tjuvstartade jag med att klä granen. Så nu är det bara lite småpyssel kvar hemma tills det är dags för att njuta av julen! Härligt! Och idag genomför jag min tredje vigsel - en fantastisk avslutning på hösten!

En riktigt God Jul önskar jag mina bloggläsare! (Jag återkommer innan det är dags för nyårsönskningar!)

Tidningsrubriker

Efter onsdagens kommunfullmäktige är rubriken på Båstad-sidan i NST "Kommunen håller fast vid sitt sopavtal". I lördags står på Ängelholms-sidan i samma tidning "Hopp om ändrat avtal om sopor". Båda rubrikerna är korrekta - men går det att ana att det ligger exakt samma beslut bakom? Båstad och Ängelholm är nämligen överens om hur avtalet ska hanteras och har fattat samma beslut. Det är inte så lätt för läsaren att förstå detta från rubrikerna (däremot står det i lördags-texten). Även ur mitt personliga perspektiv är skillnaden stor: den första rubriken orsakar arga samtal med folk som vill lämna moderaterna. 

En annan sak som är lite svår att hänga med i är opinionsundersökningarna. I gårdagens Skop hade vänsterblocket gått om det borgerliga blocket. Men i dagens Sifo-undersökning är ordningen återställd (ur mitt perspektiv) och den borgerliga alliansen har ett klart försprång. Å andra sidan är det enbart statusen den 17/9 2006 som gäller...

Kan knappt röra mig. Målade en stor del av gårdagen (stallet) och håller även på idag. Tar just en hund-rastning-och-lunch-paus, sen är det dags igen. Hoppas bli färdig idag så jag slipper tänka på målning under julhelgen... 

Inspirationer

Såg en dokumentärfilm i helgen, Spellbound. Den följer åtta deltagare som har kvalificerat sig till en nationell stavningstävling i USA och så själva tävlingen. Fascinerande! Först är man inne på det rent mänskliga, barnen (tror åldersgränsen låg vid ca 14 år) är jätteduktiga och modiga. Men sedan är nästa tanke lite mer samhällsekonomisk. För vilken integration det visar på! Det är långt från den bild av USA som tyvärr ofta speglas i media som enbart tolkar landet som en kapitalismens högborg. För här har vi en dotter till mexikanska invandrare (som knappt kan prata engelska), två barn till ambitiösa invandrare från Indien, en dotter till en mamma som är onykter när hon intervjuas (kan teoretiskt varit efter en fest men såg mer ut som om det var en vardagssituation) och alla deltager i denna nationella final i KUNSKAP med 249 deltagare från hela USA. Slutsats: villkoren har varit olika - eller: orättvisa, om vi vill säga det rent ut - men med arbete och egen insats visar de att man kan komma hur långt som helst!

Har varit med om två inspirerande möten idag: en intressant lunch med information om flygplatsen Ängeholm/Helsingborg och en eftermiddag om exploateringsprojektet för boende i Lomma Hamn. Flygplatsen är väldigt viktig för oss i NV Skåne, inte minst för näringslivet i Båstads kommun. Där händer mycket! Och i Lomma lärde vi mycket som förhoppningsvis kan utgöra en grundsten i det fortsätta arbetet med det framtida boendeprojektet i  Hemmeslöv.

En bra dag, med andra ord!

God natt!


En ny lärdom

Aha - det var alltså så man skulle göra! Skriva en fråga (som inte var menad som "komplimangsfiskande")! Jättekul med Era kommentarer! Jag tackar ödmjukast! 

Yvonne kommenterade att det "hungriga och fräscha" hos nya politiker filas bort. Och visst är det så - men det är både på gott och på ont. För det är ofta så att man får igenom fler [av sina radikala] idéer om man är taktisk än om man går på barrikaderna. Därför lär man sig nog att vara mer slipad. Det ter sig utåt som om man blir gammal, trött och tråkig... (Kanske är ett sätt att hålla fräschören vid liv att släppa en "groda" då och då? Men framför allt är det nog viktigt att fortsätta driva lite radikala frågor fast på ett slipat sätt. Tror jag.)

Det är viktigt att uppmuntra de "hungriga och fräscha" så att de fortsätter vara hungriga och fräscha (kolla in Mattias, som också kommenterade, som exempel på en sådan! La in länken till hans nya blogg här intill!)! Det är en ren vitaminspruta för oss som varit med ett tag...

Det politiska livet är egentligen fantastiskt. För var kan man arbeta sida vid sida med sitt intresse för en god sak tillsammans med människor i olika åldrar, bakgrund, erfarenheter?

Är jag mesig?

Var så stolt att jag bloggade tre dagar i rad och så - swish! - har det plötsligt gått tre veckor sedan sist! Och jag kan knappast komma på vad jag gjort dessa tre veckor, förutom förra helgens resa till Köln. (Passade på att hälsa på mina föräldrar i Bonn men huvuddelen av tiden tillbringade jag med mina norska studiekamrater. Det var ett antal år sedan sist så det var verkligen roligt! Därutöver mycket shopping och en del Glühwein på julmarknaden...)

Fick idag höra att några kallade mig mesig. Lite trist, naturligtvis, men ingen större katastrof - och jag tror jag förstår varför. Det handlar om mediaframtoning. Journalister och politiker behöver varandra, så det är viktigt med en bra kontakt. Samtidigt är det inte lätt att formulera korta och konkreta svar på frågor om områden som oftast är komplexa. (Jag vet att jag måste bli bättre på detta område!)

Under den tid som jag har varit aktiv har jag fått mycket större respekt för politiker (t o m Laila Freivalds). Oftast handlar det om fritidspolitiker som verkligen gör sitt bästa för att informera sig, bilda sig en uppfattning och vara delaktiga i beslut. Vet man som utomstående bara lite om en fråga är det oftast ganska lätt att ha en åsikt. Men får man mer insikt blir det ibland svårare. Och ska man då till nästa steg, d v s att uttala sig, är det ett än större ansvar mot allmänheten. Personligen känner jag att jag verkligen vill veta vad jag vill säga och vilka konsekvenser det får, innan jag säger något. Och där är man inte alltid när man blir uppringd.

Så jag hoppas att jag inte fortsätter att verka mesig så länge till - men risken finns...


hits