Det ekonomiska läget

Igår kom en reviderad prognos av skattintäkterna för 2008 och 2009 från SKL. Tyvärr har läget försämrats jämfört med augustiprognosen, som jag skrev om i onsdags. För Båstads del innebär det -8,5 mkr mindre 2009 än vad vi kände till när vi tog budgetramarna i juni. Då hade vi ett budgeterat resultat på 10 mkr - väsentligt mer än de runt 4 mkr vi har legat på de senaste åren, vilket är positivt. Men därutöver förutsätter budgeten att invånarantalet till den 1 november i år ökar med 100 personer jämfört med förra året. Vi är tyvärr långt därifrån nu. Och dessutom påverkar 2008 års prognosticerade negativa resultat  även kommande år (nästa vecka får vi kvartal 3-rapporten som förhoppningsvis inte är lika illa som halvårsrapporten). Som "grädde på moset" (i negativ bemärkelse) skrivs även skatteintäkterna för 2008 ner, vilket ju inte förbättrar vår prognos. (Inte förrän i december 2008 fastställs 2007 års skatteintäkter - det betyder att vi länge enbart lever med prognoser.)

Med andra ord har vi en allvarlig ekonomisk situation som vi måste hantera.


Kan inte heller låta bli att kommentera ännu en av de saker man hör. Fördomen att alla politiker enbart agerar som om de röstmaximerar. Det är klart att det finns populister. Men jag vill hävda att många politiker inte tänker så - och till denna skara räknar jag mig själv. Jag ser det som att man som politiker fått ett förtroende under fyra år. Då gäller det att förvalta detta förtroende och att agera som man anser det är bäst för kommunens invånare under den tiden. Och att det är det man åstadkommer under mandatperioden som ligger till grund för den nya bedömningen väljaren gör vid kommande val - inte populistiska utspel. Jag tror att väljarna är smarta och genomskådar sådant.


Kommentarer:
Postat av: Johan Hjert

Hej

Vill bara säga att det är väldigt roligt och intressant som boende i Båstad kommun att kunna ta del av din blogg. Jag tror också att din blogg är ett bra steg i att minska politikerfördomar.

Tack för att du tar Dig tid att skriva den.

MVH

Johan Hjert

2008-10-10 @ 21:40:21

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits