På gång i politiken

Vilka politiska frågor är på gång för tillfället?

1. Samarbetsavtalet med NSR som ska sägas upp innan årsskiftet - om det ska sägas upp. Det är inte självklart (även om det kanske borde vara det?) och en komplex fråga rent juridiskt, samtidigt något att diskutera med de fem andra kommunerna som är delägare.

2. Nämndsberedningen. Partierna träffas och diskuterar hur vi tycker att kommunens organisation ska se ut i nästa mandatperiod, både förvaltning och politisk. Även arvoden, antal ledamöter i nämnder och styrelser ska beslutas. Det är intressanta diskussioner - och det finns egentligen inte rätt eller fel. Detta är viktiga frågor som måste hänga ihop och bilda en bra helhet. Samtidigt är det frågor som över huvudtaget inte uppmärksammas utanför partierna.

För övrigt förbereder jag mig inför en dragning av "Moderat feminism?" för några kollegor på fredag (kul!). Egentligen handlar det om feminism men det är ett föredrag som jag då och då kör på moderata utbildningar, därav adjektivet. Det blir ofta lite diskussion eftersom det inte är alltid man i Sverige kopplar ihop feminism med borgerliga. Jag tycker inte det är något konstigt att vara både moderat och feminist.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits