Annat i helgen (inte ekonomi)

Det har varit en "luthersk" helg: städning, tvätt, strykning och skoputsning. Har t o m våttorkat klinkergolvet i hall och arbetsrum och det händer verkligen inte ofta (är inte direkt huslig av mig). Kan se fram emot att sova i nytvättade och utomhustorkade lakan i natt, det Ni! (Hade tänkt läsa handlingarna till styrelsen i SKL men de får vänta - behöver inte ha läst dem förrän på torsdag...)

Utöver ovanstående har jag plöjt igenom majoriteten av två veckors tidningar/tidskrifter. Det är otroligt vad mycket man får skickat till sig, mer eller mindre utan att be om det! Mataffärens tidning, diverse bilagor från Dagens Industri, en gratistidning Shortcut, den reklamfinansierade Lokaltidningen, facktidning, min arbetsgivares tidning (jag är ju, som bekant, tjänstledig) Kretsloopen (NSR:s tidning som denna gång kom separat och inte i reklamutskick! Första gången jag läste den...) och en del jobbrelaterade som Riksdag och Departement samt Dagens Samhälle.

Det finns flera artiklar jag har klippt ut (en ovana. Dessa staplas i högar - sedan, när högarna vuxit, sorteras de in i hängmappar...). En av artiklarna (Dagens Samhälle # 31) handlar om en nyutkommen bok om kommunpolitiker ("I mänslig makt - om politikens vardag" av Claes-Göran Kellander och Margit Silberstein). I den konstateras att "det blir allt mer legitimt att misstänkliggöra förtroendevalda både som personer och deras avsikter. Jag [C-G K] hittar många sarkastiska formuleringar i rena nyhetstexter. Intrycket är att kommunpolitiker kritiseras på ett mer föraktfullt sätt än tidigare.  [...] Bloggar och nya medier ska vi inte tala om. Man blir lite mörkrädd." Tänkvärt. Jag blir mer och mer orolig för framtiden för det svenska politiska systemet. Har nämnt det tidigare men det tål att upprepas. Vem ger sig in i detta? Är det de mest lämpliga - eller de som tål mest skit? De flesta har goda avsikter till en början, utan tvekan, men vilka står ut? Sen avslutas artikeln med "Jag [C-G K] har föreslagit [förläggaren] en uppföljning: Tio skitstövlar i kommunpolitiken" - där blir man verkligen nyfiken! Den boken vill man ju läsa...!

Jag har en läsare som enbart läser min blogg p g a boktips. Hon har blivit besviken den sista tiden. Har under sommaren tagit igen svenska deckare i pocket - ingen nämnd och ingen glömd. Ska vid senare tillfälle fundera på om det finns några guldkorn, kommer inte på något nu. Men: för tillfället läser jag en kul bok som jag köpte när jag passerade flygplatsen i Frankfurt för några veckor sen: "Mieses Karma" ("Taskigt karma" , min egen översättning) är en udda bok om en mindre sympatisk kvinnlig kändis som dör och som återföds som myra - och som, genom goda gärningar, får kämpa sig upp, från liv till liv, till Nirvana.... Med sig på sina äventyr får hon även Casanova, som hade fastnat i 120 liv som myra...)  Den är helt sjuk på ett kul sätt.


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits