Dags igen!

Funderade på att ta tag i bloggen i somras men så insåg jag att ska den någon gång passa med rubriken så får det vänta tills det är vardag igen. Men nu gör jag ett nytt försök. Ska inte gå ut med någon ambitionsnivå eller så, jag får helt enkelt göra så gott jag kan.

Har hunnit med lite socialt (inklusive brorsbarn - härlig ålder 2 respektive 4) och att läsa en del bra böcker under sommaren. Inte minst en mycket intressant bok om Gulag (av Anne Applebaum). Håller nu på med en biografi om den unge Josef Stalin. Också spännande och ett kompliment till den biografi jag läste om honom som handlar om hela hans liv.

Vad gäller media så är det helt fascinerande vilken makt de har. De ska granska bl a politiker - vilket är bra och behövs - men samtidigt är det viktigt att läsarna är medvetna vilken makt de har. Media väljer tema, vem de intervjuar, vilka av svaren de tar med och hur dessa svar tolkas, de kan välja att missförstå ironi, de kan ta in inlägg - eller inte, de sätter rubriker och de har alltid sista ordet. Som lokalpolitiker är man självklart helt beroende av den lokala median. Samtidigt har man allt att förlora och ingenting att vinna på att gå i diskussion med dem. Varför då göra det? Känner man sig mindre väl behandlad kan man antingen tiga eller agera. Jag valde det senare (även om jag visste om att det inte slutar på ett bra sätt). Dessutom är jag lite nyfiken av mig. Hur brukar media sin makt? Tycker detta diskuteras alldeles för lite.

Kommentarer:
Postat av: Michael

Hej Anette, kul att du åter skriver i din blogg! Jag förstår, och håller med dig om hur media arbetar, även NST. Jag kommenterade själv artikeln och var i stundens hetta något agiterad, men jag står fast vid att det är viktigt att finnas tillgänglig för en kommentar.
I artikeln står det bland annat att du inte har förståelse för när tidningen söker dig för en kommentar om Båstad Privata Gymnasiums nya lokaler, detta är ett sådant fall som jag ser som rätt angeläget. Det är en av Båstads få skolor, den har varit uppe mycket i press och var nära att bygga lokaler, en kommentar känns
självklar.
Alla måste såklart få tid över ibland men i ett sånt här läge är det svårt, och en kommentar tar ju dessutom inte så lång tid att skriva.
Som vi alla vet så vänder och vrider media på allt till sin fördel, att neka en kommentar är aldrig positivt. Hade jag varit du så hade jag tagit tag i bloggen på allvar så att folk får upp ögonen, då finns ju en ypperlig möjlighet att framföra det rätta budskapet, se bara Carl Bildts blogg!
Det är trist att lokalredaktionen i Båstad försöker leka aftonbladet, men jag hoppas på dig!

2007-08-16 @ 02:54:59

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits