Nyhetsjämförelser och annat

Intressant med olika nyhetsvinklar. Förutom svenska nyheter har jag då och då rätt bra koll på de tyska motsvarigheterna. Ibland gör jag en direkt jämförelse, så skedde ikväll (19:00-nyheterna i ZDF jämfört med motsvarande i TV4 kombinerat med text-tv på SVT). Svenska nyheter kom senare med nyheterna om takraset i Polen. Saknas helt i Sverige: snökaos i Schweiz, Frankrike, Italien och Spanien liksom nyheter från World Economic Forum i Davos. Istället uppföljning av bussolyckan igår och is-genomgång på Mälaren.

Sedan sist har annars Båstads kommunfullmäktige - tyvärr - beslutat att inte gå vidare med detaljplan för golfbanor i Öllöv och Påarp. Så är det, inte mycket mer att säga om det för tillfället.

Kvällen efter hade vi en riktigt trevlig "tjejträff". Lite fascinerande när vi insåg: här sitter oppositionsrådet, ordförande i BUN, SOC, M&B, Revisionen liksom vice ordförande KF och tillträdande ordförande i KS...

Förresten (i kommentaren till mitt förra inlägg): där fick jag för att jag svarade direkt på en fråga (nästa gång ska jag nog inte utveckla mitt svar). Jag förstod den inte bättre, om jag ska vara helt ärlig. Får väl skämmas för det.  

Kommentarer:
Postat av: Christina Örtendahl

Trist med detaljplanerna. Här i Ängelholm har vi tagit fram detaljplan för en golfbana nere i södra delen av stan. Det har varit massor av diskussioner och den är också överklagad till länsstyrelsen, men det är mestadels i form av likadana standardbrev. Det jag har upplevt som mest jobbigt är att alla pratar om att det är Kronoskogen i Sibirien som ska förstöras och att man hellre ser att en golfbana läggs någon annanstans. Men frågan handlar ju inte alls om det. Vi har till byggnadsnämnden - där jag är med -fått en ansökan från privatpersoner om att på en privat skogsodling pröva möjligheten enligt plan- och bygglagen att anlägga en golfbana där. Tyvärr tycks många tro att "den där kommunen" och "dom där politikerna" ska bygga en golfbana för skattebetalarnas pengar och att det är upp till medborgarna att komma med bra förslag på var den ska ligga istället för det dåliga förslag som vi politiker kommit på! Men golfbanor finansieras inte av skattemedel och vi politiker i byggnadsnämnden har bara till att ta ställning den ansökan vi får. Golfbana här eller inte? Stämmer det med detaljplanen och vad säger länsstyrelsen? Frågan om att vara för eller emot golf äger inte vi politiker! Sen gillar jag inte de som talar mot golfbanor med argumentet att det är "golfspelarna eller alla andra kommuninvånare" som vi tar ställning till. Det är i Ängelholms fall ett litet antal privatpersoner och föreningar framför allt med naturintresse som inte vill ha golfbanan på den privata skogsmarken som vi har att pröva. För det första amser kag att de inte äger något mandat att besluta om vad en privat markägare använder sin mark till och för det andra så borde de se sig som opinionskonkurrenter till golfklubbens medlemmar och inte blanda in alla medborgare i sin opinionsbildningskampanj.

Kul med tjejträffen förresten. Hoppas vi blir fler som kan hjälpa varandra efter valet i höst!

Postat av: per

Tittade in här för första gången. Finns hjälpfunktion? Permalink och trackback? Du skrev 23/1 att naturen kommer att finnas kvar på 98% av Bjäres yta även med två banor till. Det förstår jag inte riktigt. Är åkermark natur?
Till Ola skulle jag vilja säga att om han njuter av ett område och vill bevara det måste han tänka igenom hur det praktiskt skall kunna bevaras. Han kan ju inte bara kräva att ägaren skall bevara det för honom.

2006-01-29 @ 18:35:51
Postat av: Ola

Bäste Per!
I utlandet är det vanligt att man bevarar fina naturområden genom att ägaren säljer av små kvadrater på ca 1/3 kvadratmeter vardera, för en högre summa,till människor som önskar bevara området. Brukar bli fulltecknat och en betydligt bättre affär för ägaren än om han/hon byggt en golfbana där istället.

2006-01-30 @ 14:24:52
Postat av: Dieter Jung

Hej Anette,
Vilken härlig bild på Dig och oss i Bjärepartiet på utbildningen om Byggnadslov ärende.
När vi senare tog plats i KS, så tycker jag att Du skötte det alldeles utmärkt, som ordförande. Du fick ju också beröm av Pelle Höglund och jag instämmer helt. Det var på något sätt en avslappad KS som Du gjorde det till.
Tack
Hälsnigar
Dieter

2006-02-02 @ 18:17:44

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits