Spekulationer om fastighetsskattens avskaffande

Tack för Era kommentarer, Ulla-Karin, Börje och Jane! Vad gäller Börje ska jag se efter om jag hittar den detaljplan Du skriver om, återkommer i frågan. Jag tror, som Du Jane, att det blir en jämn valrörelse - på alla nivåer.

Vad gäller fastighetsskatten, Ulla-Karin, har jag lite samma funderingar som Du. Hur kommer en avskaffad fastighetsskatt rent konkret att drabba kommunen och oss invånare? Tror också att det påverkar inkomstutjämningssystemet och - antagligen - även reavinstbeskattningen. Men bortsett från dessa förändringar, som vi ännu inte kan uppskatta de verkliga effekterna av, tror jag att det för Båstads kommuns invånares del kommer att vara positivt. Rent psykologiskt kommer det att kännas bra att 100% av fastighetsägarna bidrar till kommunens kassa och att inte de (höga) fastighetsskatterna försvinner in i statens djupa kassakista... Därutöver ligger vi inkomstmässigt under genomsnittet medan fastigheterna är högtaxerade. Bortser man från förmögenheten i taxeringsvärdena är vi fortfarande relativt "fattiga". Det borde göra att vi inte tillhör förlorarna i utjämningssystemet. Dessutom: hellre reavinstbeskattning än systemet som det är nu!

I vilket fall får vi avvakta valresultatet. Vid en borgerlig seger på riksnivå (HOPPAS!!!) får vi även avvakta detaljerna i lösningen.

Var i Trondheim på 40-års kalas i helgen. Vilken härlig stad! Den ligger vid havet med bostäder utmed bergsväggarna - lite som i Båstad, faktiskt. Vad som skiljer är stadens många kanaler - det upplevs nästan som om alla kan bo vid vattnet! Om vi fyller ut en del av Laholmsbukten kanske vi kan åstadkomma något liknande hos oss....?

Kommentarer:
Postat av: ulla-karin

Hej och tack för svar, (även om det inte gjorde mig lugnare)!

Uppriktigt, så tror jag alliansen har missbedömt den oro (psykologi) som ospecificerade förslag om ändrade regler v.g. fastighetsskatten kan skapa!

Låt mig ta ett konkret exempel. Vi byggde vårt hus för 34 år sedan, dvs vi har betalt fastighetsskatt och förmögenhetsskatt på fastigheten under många år. På senare tid har vi diskuterat att kanske sälja huset och flytta till lägenhet.

Med alliansens förslag om höjd reavinstskatt skulle vi förlora cirka 300.000 kr på att avvakta något år till med att flytta. I praktiken skulle man kunna säga att alliansens förslag - i vårt exempel - innebär en retroaktiv höjning av reavinstskatten med 10.000 kr per år, under de 30 år vi ägt huset.

I likhet med dig tror jag inte heller att effekterna av en kommunal avgift kommer att synas på inkomstutjämningssystemet, men väl i kostnadsutjämningssystemet. Det är i detta system som bl.a. utjämnar för skillnader i infrastrukturkostnader mellan kommunerna.

mvh
ulla-karin

2006-08-29 @ 16:08:03
Postat av: Börje

Tack! I dagens tidning talar två s-politiker om att det finns en detaljplan för området. Bra. Så nu kan du fråga dem när den fastställdes och av vem. Det är det jag vill veta.

2006-09-06 @ 06:21:55

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits