Mer fastighetsskatt

Idag var den första dagen efter ledigheten med mer eller mindre heltäckande möten. Inte min favorit, direkt, men det var konstruktiva möten så det kändes ändå bra! Ett företagsbesök på Beslag & Design - ett spännande företag som är relativt anonymt men som startades i Båstad 1972 och drivs av två bröder. Sedan hade vi ett förberedande möte inför ett stormöte i slutet av september. En kort intervju med NST ang. motionerande, lite andra mail och telefonsamtal hanns också med.

Jag tror Du har rätt om oron, Ulla-Karin. Men om vi återgår till vad vi vet så är det att Alliansen avskaffar fastighetsskatten. Vi vet inte hur den kommer att finansieras (om det ens blir någon ökning av reavinstskatten, och om ja, om det ev. blir någon sorts övergångsregler för att undvika det Du beskriver). Vad gäller effekter på inkomst- respektive kostnadsutjämningssystem vet vi inte heller något, även om vi kan ana att utjämningssystemen påverkas. Å andra sidan vet vi, i alla fall i Båstad, att om kommunen får intäkter från 100% av hushållen i form av en "lägre kommunal avgift" så kommer vi, beroende på utjämningssystemet, att kunna sänka vår kommunalskatt. Och det vore inte dåligt!

Så på något sätt är det vi vet positivt, medan det vi inte vet ännu inte kan uppskattas (dessutom kan vi trycka på våra partier internt inom alliansen för att minimera negativa effekter).

Nu ska jag gå och vika mitt personvalsmaterial som jag kunde hämta från tryckeriet igår. Dags för utdelning från imorgon och lördag (traditionella kampanjdagar, vi står på torget i Båstad, i Boarp, i Torekov och i Förslöv).





Kommentarer:
Postat av: ulla-karin

Hej och tack för att du försökt besvara frågan!

mvh
ulla-karin

2006-09-01 @ 23:29:46

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits