Premiärer: tal och debattinlägg

Inte mindre än tre talpremiärer denna vecka: middagstal respektive välkomsttal på engelska vid en konferens (intressant EU-projekt om City Management!) och valborgsmässotal. Helt omöjligt att själv bedöma hur det gick - men jag tycker faktiskt att det är rätt trevligt att hålla tal. Fast nästan ofattbart hur mycket tid det tar att förbereda de få minutrarna... I och med att allt är första gången är det lika bra att ta sig tid, förhoppningsvis kan man återanvända lite vid kommande tillfällen.

Har idag haft ännu en premiär. Brukar ibland skumma igenom en del av de inlägg som finns på diskussionsforum under hd.se. Idag har jag lagt mitt första inlägg! Med den nya tekniken finns det verkligen många ställen att framföra sina åsikter på. 

En sak som slagit mig när jag skummade igenom inläggen och som dessutom bekräftar en teori jag har haft tidigare: ju mindre information man har, desto säkrare och mer bestämt uttalar man sig. Har även märkt det på mig själv. Tror att det är något av en mognadsprocess att jag tycker det blir allt viktigare att försöka informera mig från flera sidor. Eller också har jag helt enkelt insett vilka krav som ställs på mig i min nya roll... 

Det är egentligen inget fel med att uttala sig säkert och bestämt - bara omgivningen har möjlighet att bedöma trovärdigheten och inte bara köper något rakt av. På samma gång blir det ännu tydligare hur viktigt det är att informera med fakta - och här tänker jag nu spontant på kommunala beslut. Dels för att folk ska kunna basera sina åsikter på fakta och dels för att läsaren ska ha möjlighet att bedöma vad som är fakta och vad som är framförarens subjektiva synpunkter.

Kommentarer:
Postat av: Christina Linnea Örtendahl

En statsvetenskaplig sanning är "Still confused but in a higher level". Bekräftar det du upplever, antar jag.


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits