Är jag mesig?

Var så stolt att jag bloggade tre dagar i rad och så - swish! - har det plötsligt gått tre veckor sedan sist! Och jag kan knappast komma på vad jag gjort dessa tre veckor, förutom förra helgens resa till Köln. (Passade på att hälsa på mina föräldrar i Bonn men huvuddelen av tiden tillbringade jag med mina norska studiekamrater. Det var ett antal år sedan sist så det var verkligen roligt! Därutöver mycket shopping och en del Glühwein på julmarknaden...)

Fick idag höra att några kallade mig mesig. Lite trist, naturligtvis, men ingen större katastrof - och jag tror jag förstår varför. Det handlar om mediaframtoning. Journalister och politiker behöver varandra, så det är viktigt med en bra kontakt. Samtidigt är det inte lätt att formulera korta och konkreta svar på frågor om områden som oftast är komplexa. (Jag vet att jag måste bli bättre på detta område!)

Under den tid som jag har varit aktiv har jag fått mycket större respekt för politiker (t o m Laila Freivalds). Oftast handlar det om fritidspolitiker som verkligen gör sitt bästa för att informera sig, bilda sig en uppfattning och vara delaktiga i beslut. Vet man som utomstående bara lite om en fråga är det oftast ganska lätt att ha en åsikt. Men får man mer insikt blir det ibland svårare. Och ska man då till nästa steg, d v s att uttala sig, är det ett än större ansvar mot allmänheten. Personligen känner jag att jag verkligen vill veta vad jag vill säga och vilka konsekvenser det får, innan jag säger något. Och där är man inte alltid när man blir uppringd.

Så jag hoppas att jag inte fortsätter att verka mesig så länge till - men risken finns...


Kommentarer:
Postat av: Yvonne

Med tiden, skriver du, att du får allt större respekt för politiker.
Där är jag en motpol. Jag tycker det finns något väldigt hungrigt och sunt i fräscha politiker, som tyvärr filas bort med hjälp av äldre kollegor efter en tid. Man rättar in sig i leden och tycker inte lika mkt. Efter ännu en tid tycker man inte alls - om det inte är i absolut linje med partiet...

Postat av: Mattias Andersson

Anette, var bara tvungen att säga att mesig är nog det sista du är. Din "förklaring" på varför du kanske uppfattas som mesig tycker jag är helt rätt!

Keep up the good work!

By the way, du har inspirerat mig till att börja blogga, så nu är det dags att upprätta min egen blogg! :)

2005-12-07 @ 23:12:30
Postat av: Christina Örtendahl

Att somliga betraktar dig som mesig får stå för dem. Jag ser dig som sund och eftertänksam person - en förebild för många. Men det är klart att du är väl kanske inte den allra bästa dokusåpeartist och mediakändis som gör allt för att synas oavsett. Men en sådan person kan jag inte ha förtroende för och det måste ju vara det som är det viktigaste för dig i din roll som förtroendevald. Så fortsätt du att vara mesig - eller som jag uppfattar det - klok och eftertänksam!

2005-12-08 @ 17:53:20

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits